Polak zdobył sześciotysięcznik Laila Peak i z niego zjechał!
Andrzej Bargiel, skialpinista i ambasador marki LOTTO, jako pierwszy na świecie zjechał na nartach z K2 (8611 m) w Karakorum, zdobył przed południem polskiego czasu sześciotysięcznik Laila Peak (6096 m) w Karakorum, a następnie zjechał z niego na nartach - poinformował na Twitterze Everest Today. W zjeździe towarzyszył mu Jędrzej Baranowski
30 kwietnia Bargiel jako pierwszy człowiek w historii zdobył samotnie dziewiczy szczyt Yawash Sar II (6178 m) w Karakorum i zjechał z niego na nartach.
Góra Laila Peak leżąca w dolinie Hushe znana jest z pięknej strzelistej sylwetki.
Bargiel wraz z towarzyszącym mu freerajdowcem Jędrzejem Baranowskim, rozpoczęli atak szczytowy w nocy polskiego czasu, kilka dni wcześniej niż zakładali. Jak poinformował na swoim profilu na Facebooku Bargiel wpływ na przyspieszenie decyzji o ataku miały warunki pogodowe.
Po godzinie 10 polskiego czasu Bargiel był na szczycie i rozpoczął zjazd.
Od siedmiu lat realizuje on autorski projekt w górach najwyższych „Sunt Leones”, którego celem jest zdobywanie wysokich szczytów w szybkim tempie, jeśli to możliwe w stylu alpejskim (bez zakładania obozów) i następnie zjazd. W 2013 roku w ten sposób zdobył Sziszapangmę (8013 m), rok później Manaslu (8156 m, obydwa w Himalajach), w 2015 roku Broad Peak (8051 m), położony tak jak K2 w Karakorum.
Za zjazd z K2 został uhonorowany Kolosem podczas 21. Ogólnopolskich Spotkań Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów oraz „Adventurer of the year”, nagrodą przyznawaną przez amerykańską redakcję czasopisma „National Geographic”.
Laila Peak została zdobyta pierwszy raz w 1987 r. przez Włochów, a pionierskiego zjazdu na nartach dokonali Francuzi w 2018 r. W marcu w stylu alpejskim próbowali zdobyć szczyt Polacy: Janusz Gołąb, Marco Schwidergall i Bartek Ziemski, ale zagrożenie lawinowe uniemożliwiło realizację ambitnego planu.
Andrzej Bargiel jest ambasadorem należącej do Totalizatora Sportowego marki LOTTO. Jako twarz inicjatywy #LOTTOBargielChallenge, zachęcał do podjęcia wyzwania w mediach społecznościowych marki LOTTO. Marka LOTTO jest Oficjalnym Partnerem wyprawy.
PAP, mw
CZYTAJ TEŻ: Orlen złożył w UOKiK wniosek ws. przejęcia PGNiG
CZYTAJ TEŻ: Przekop Mierzei pod ochroną! Nielegalni poszukiwacze bursztynu na budowie