Informacje

Gazowiec "Grażyna Gęsicka" / autor: Materiały prasowe
Gazowiec "Grażyna Gęsicka" / autor: Materiały prasowe

Gazowiec „Grażyna Gęsicka” po raz pierwszy w Polsce

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 czerwca 2023, 18:16

    Aktualizacja: 30 czerwca 2023, 18:17

  • Powiększ tekst

Drugi statek z floty tworzonej przez Grupę ORLEN dotarł do Świnoujścia z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego. Jednostka o nazwie „Grażyna Gęsicka” przetransportowała do Polski około 65 tys. ton LNG z amerykańskiego terminala Freeport. Dostawa została zrealizowana na podstawie transakcji zawartej na rynku spotowym.

Kolejna jednostka z floty budowanej na potrzeby Grupy ORLEN planowo rozpoczęła swoją służbę na międzynarodowych wodach, wzmacniając pozycję koncernu na globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego. Dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw surowców oraz niezależność w dysponowaniu transportem są gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Wykorzystanie własnej floty zapewnia stabilność dostaw LNG do Polski, a zarazem zwiększa elastyczność operacyjną koncernu – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.

Gazowiec „Grażyna Gęsicka” powstał w jednej z wiodących stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie statków do transportu LNG – Hyundai Heavy Industries – zlokalizowanej w koreańskim Ulsan. Podobnie jak pozostałe jednostki zamówione przez Grupę ORLEN, mierzy ok. 300 metrów i dysponuje pojemnością około 105 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Gazowiec, tak jak resztę floty, wyposażono w rozwiązania zwiększające jego efektywność energetyczną i ograniczające wpływ pracy statku na środowisko naturalne, m.in. zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej. Na etapie projektowania kształt kadłuba i śruby napędowej zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji oporów. Dla zmniejszania tarcia pomiędzy kadłubem a powierzchnią wody zastosowano technologię Air Lubrication System (ALS). Dzięki pracy nad profilem hydrodynamicznym udało się obniżyć poziom spalania paliwa w trakcie pracy jednostki.

W konstrukcji statku zastosowano także system ponownego skraplania (reliquefaction system), pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu. Skuteczność tego procesu zwiększa odpowiednia izolacja zbiornika LNG. W porównaniu z jednostkami starszego typu, zastosowane rozwiązanie znacznie ogranicza straty ładunku. Dodatkowo, odzyskany w trakcie transportu gaz może być użyty jako paliwo do silników lub produkcji energii elektrycznej niezbędnej do zasilania urządzeń statku. Wykorzystanie niskoemisyjnego gazu ziemnego znacznie ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu z typowymi paliwami stosowanymi w ciężkim transporcie morskim.

Oprócz zastosowania rozwiązań ukierunkowanych na ochronę środowiska naturalnego wielkość i ładowność zamówionych przez ORLEN statków pozwalają na odbiór ładunków z niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie, zwiększając potencjał zaangażowania Grupy ORLEN w międzynarodowy handel LNG.

Dostawa zrealizowana pod koniec czerwca przez „Grażynę Gęsicką” jest 30. odebraną przez Grupę od początku tego roku i 236. od momentu rozpoczęcia pracy przez gazoport w Świnoujściu.

PR/RO

CZYTAJ TEŻ: Musk i Zuckerberg będą walczyć w… Koloseum?

CZYTAJ TEŻ: Koszmar w Chorwacji. Skutki wprowadzenia euro

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.