Informacje

Każdy z 2406 sklepów sieci Dino ma ujednoliconą formę i tę samą ofertę / autor: Fratria / KK
Każdy z 2406 sklepów sieci Dino ma ujednoliconą formę i tę samą ofertę / autor: Fratria / KK

PERSONALIA

„Wstydliwy miliarder” z Polski znów na liście najbogatszych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 stycznia 2024, 07:45

  • Powiększ tekst

Na liście 500 najbogatszych osób świata w 2023 r. według agencji Bloomberg po raz kolejny znalazł się Tomasz Biernacki, właściciel sieci Dino. Jedyny Polak na tej liście swój biznes życia robi na handlu detalicznym.

Tomasz Biernacki, właściciel sieci marketów spożywczych Dino uplasował się w 2023 roku na 462. miejscu rankingu agencji Bloomberg, w którym liderami w tym roku są Elon Musk (Tesla, Space X), Jeff Bezos (Amazon) i Bernard Arnault (LVMH). Wartość jego majątku oszacowano na około 22,8 mld zł (5,85 mld dolarów).

»» O liście 500. najbogatszych czytaj też tutaj:

Kobieta ze 100 miliardami dolarów na koncie

Właściciel Dino jest także w ścisłej czołówce krajowych zestawień najbogatszych ludzi w Polsce. W rankingu 100 najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost” w 2023 i 2022 roku zajął pierwsze miejsce, w latach 2021 i 2020 był drugi, w. roku 2019 był piaty, a w 2018 – siódmy. Natomiast magazyn „Forbes” w 2023 roku umieścił go na drugim miejscu wśród najbogatszych Polaków.

„Wstydliwy miliarder ”

Wstydliwy miliarder” - takim mianem opisywała go agencja Bloomberg, gdy pierwszy raz trafił na jej listę 500. w 2020 roku. Przedsiębiorca nie udziela się w mediach. Nie pojawił się nawet w Warszawie 19 kwietnia 2017 r., gdy na parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych debiutowały akcje Dino.

Spółka Dino, która swoją siedzibę ma w Krotoszynie jest jedną z najszybciej rozwijających się w Polsce sieci detalicznych i skutecznie goni w liczbie sklepów portugalską sieć Biedronka. Dino Polska specjalizuje się segmencie supermarketów w Polsce, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 mkw. zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski.

Historia Dino sięga 1999 roku, kiedy Tomasz Biernacki, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, otworzył pierwszy sklep pod marką Supermarket Dino. Po wielu zmianach obecnie jest właścicielem większościowego pakietu 51 proc. akcji firmy.

Fenomen giełdowy

Dino Polska to prawdziwy fenomen na warszawskiej giełdzie. Już oferta publiczna akcji spółki zelektryzowała inwestorów. Do obrotu trafiło 48 mln akcji o wartości prawie 1 mld 612 mln zł i był to największy debiut giełdowy od 2013 roku.

Od 2017 r. akcje spółki podrożały dziesięciokrotnie. Walory Dino wchodzą w skład indeksu WIG20 największych firm na parkiecie warszawskiej giełdy. 19 sierpnia 2020 r. spółka Dino Polska wskoczyła na pierwsze miejsce na liście najwyżej wycenianych firm na GPW pod względem kapitalizacji, która wyniosła wtedy 23 mld zł, bijąc m.in. PKN Orlen. Od tej pory spółka znajduje się w ścisłej czołówce gigantów parkietu.

Aktualnie kapitalizacja giełdowa Dino Polska wynosi ok. 44,7 mld zł.

»» O spółce Dino czytaj też tutaj:

Dino Polska stawia na e-commerce. Kluczowa umowa

Z opublikowanych 4 stycznia informacji na stronie korporacyjnej sieci Dino wynika, że na koniec 2023 r. sieć Dino liczyła 2406 sklepów. Powierzchnia sprzedaży sklepów wyniosła 947,9 tys. mkw. wobec 847,8 tys. mkw. rok temu. Sieć zatrudnia 40,3 tys. pracowników

Przychody ze sprzedaży w okresie I-III kw. 2023 r. wyniosły 19,0 mld zł i były o 34,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Dynamika sprzedaży w sklepach, które istnieją od co najmniej roku (like-for-like; LfL) osiągnęła w I-III kw. 2023 r. poziom 20,6 proc.

Przy takiej dynamice rozwoju Dino majątek Tomasza Biernackiego będzie tylko rósł, więc rok 2023 zapewne nie będzie ostatnim, w którym znajdzie się na liście najbogatszych.

Oprac. Sek, materiały prasowe Dino

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.