Informacje

Prognozy wyników sprzedaży detalicznej w marcu okazały się przestrzelone / autor: Fratria / AS
Prognozy wyników sprzedaży detalicznej w marcu okazały się przestrzelone / autor: Fratria / AS

Sprzedaż detaliczna wzrosła, ale rozczarowująco słabo

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 kwietnia 2024, 10:36

  • Powiększ tekst

Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,1 proc. r/r w marcu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 14,2 proc.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1 proc. (wobec spadku o 7,3 proc. w marcu 2023 r.). W porównaniu z lutym 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2 proc.. W okresie styczeń-marzec 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5 proc. (wobec spadku o 3,5 proc. w analogicznym okresie 2023 r.)” - czytamy w komunikacie GUS.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była o 0,2 proc. niższa w porównaniu z lutym 2024 r.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 6,5 proc. i wzrost o 14,0 proc. w ujęciu mdm.

Miesięczny skok jednorazowy?

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6 proc. i wzrosła o 14,6 proc. m/m.

W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: ‘pozostałe’ (o 19,4 proc.), ‘pojazdy samochodowe, motocykle, części’ (o 13,5 proc.), ‘paliwa stałe, ciekłe, gazowe’ (o 11,2 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej ‘ogółem’ - ‘żywność, napoje i wyroby tytoniowe’ wykazały wzrost o 6,6 proc.” - napisano w komentarzu GUS.

Najmocniej spadła sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (-15,2 proc. r/r)

Kolejny słabszy miesiąc

„Marzec to kolejny miesiąc, w którym wyniki sprzedaży detalicznej okazały się być nieznacznie słabsze od oczekiwań. Potwierdza się więc trend, w którym gospodarstwa domowe wydają mniej na towary, przenosząc swoje wydatki na sektor usług, nie ujęty w sprzedaży detalicznej. Nadal słabo wygląda sprzedaż odzieży i obuwia, której nie sprzyjają warunki pogodowe. Podobnie wygląda sytuacja w branżach zależnych od rynku mieszkaniowego. Połączenie danych o produkcji przemysłowej, budowlano-montażowej oraz sprzedaży detalicznej za marzec wskazuje, że ryzyka dla wzrostu PKB w pierwszym kwartale znajdują się po negatywnej stronie.” - komentują podane wyniki analitycy platformy inwestycyjnej Portu.

ISBnews, PAP, Portu.pl, sek

»» Więcej o danych z gospodarki czytaj tutaj:

Produkcja i sprzedaż przemysłu – kubeł zimnej wody!

Zaskakująco głęboki spadek produkcji budowlanej

Schizofrenia? Płace rosną, choć firmom coraz ciężej

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.