Informacje

Wizualizacja terminala. Jego projekt ma zostać utrzymany  / autor: Fratria
Wizualizacja terminala. Jego projekt ma zostać utrzymany / autor: Fratria

Po co CPK, skoro jest Okęcie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 maja 2024, 09:00

  • Powiększ tekst

Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Prezes CPK podkreślał, że „Na obecnym etapie projekt CPK powinien bazować na rzetelnych analizach”.

Inwestycja ma być uzasadniona, nieprzeskalowana. CPK potrzebuje ogromnego budżetu, a ja nie chcę wydać ani jednej złotówki niepotrzebnie - powiedział dziennikowi Czernicki.

Wyrok na CPK ogłoszony! Okęcie idzie do rozbudowy

Przekazał, że sytuacja, w której nowe władze zostały spółkę, konieczne było przeprowadzenie audytów.

Na pytanie, czy premier Donald Tusk „włączy zielone światło” dla CPK, Czernicki odparł, że nie może dziś przesądzić, jaka będzie decyzja.

Ale podchodzimy do tego przedsięwzięcia i tej decyzji zupełnie inaczej niż nasi poprzednicy. Pracujemy w oparciu o realne dane” - powiedział.

Zdaniem prezesa CPK, najpierw trzeba zbudować masę krytyczną odpowiedniej liczby pasażerów, aby móc mówić o nowym lotnisku. W tym celu - jak podkreślił - należy zapewnić przepustowość dla centralnej Polski, wykorzystując lotnisko Chopina, jak i lotnisko w Modlinie, a może również lotnisko w Radomiu.

Ale gdy okaże się, a takie analizy już mamy, że przepustowość tych lotnisk się kończy, to konieczne będzie zapewnienie przepustowości w dłuższej perspektywie” - powiedział Czernicki.

Jak stwierdził, nowe lotnisko w którymś momencie będzie potrzebne.

Dziś nie jest przedmiotem dyskusji, czy ono powstanie, ale kiedy i w jakim kształcie” - wskazał.

Prezes zaznaczył, że CPK to nie powinien być „projekt ambicjonalny, największego i najbardziej imponującego portu lotniczego w tej części Europy”.

Dodał, że „dwie równoległe drogi startowe w naszej propozycji pozostają, a terminal w zasadniczej części kubaturowej pewnie będzie taki sam”. Jednocześnie zaznaczył, że niektóre elementy tej infrastruktury nie są niezbędne na pierwszym etapie.

Delfina Al Shehabi (PAP)/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Projekt „Likwidacja”. Koniec z finansowaniem PFN

Ale idzie awantura! Rząd chce zakazu wielu typów polowań

Ile zarabiają Niemcy? Kwoty robią wrażenie

Afrykańskie państwo dotarło do żyły złota. Dosłownie

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych