Informacje

Polski tramwaj marki Solaris na ulicach Brunszwiku, fot. Solaris
Polski tramwaj marki Solaris na ulicach Brunszwiku, fot. Solaris

Solaris podpisał warty ponad 100 mln euro kontrakt na tramwaje dla Lipska

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 26 marca 2015
  • 16:09
  • 2
  • Tagi: biznes komunikacja miejska Niemcy Solaris transport publiczny
  • Powiększ tekst

Polska firma Solaris podpisał w czwartek umowę ramową na dostawę 41 tramwajów Tramino dla Lipska (Niemcy). Łączna wartość kontraktu przekracza kwotę 100 mln euro.

Jak poinformował w czwartek PAP Mateusz Figaszewski z Solaris Bus&Coach, firma podpisała umowę ramową z przewoźnikiem Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB). Zakłada ona wyprodukowanie w latach 2016-2020 w sumie 41 Tramino.

Jest to kolejny niemiecki kontrakt na dostawę tramwajów wygrany przez polskiego producenta. Solaris wcześniej podpisał umowy z Jeną i Brunszwikiem.

Prezes Solaris Bus&Coach Solange Olszewska podkreśliła, że „zwycięstwo w prestiżowym przetargu na dostawę tramwajów do Lipska to ogromny sukces firmy”.

„Tym większy, iż o pozyskanie tego zamówienia konkurowaliśmy ze światowymi koncernami. Co najważniejsze, o wygranej decydowała nie tylko i wyłącznie cena, zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne, jakie zaoferowaliśmy w Tramino dla Lipska” - przekazała.

Prezes dodała, że nie bez znaczenia były dobre referencje Tramino, które jest już obecne na niemieckim rynku.

Niemiecki biznes w szoku czytaj tutaj:

Tramwaje Solarisa mogą wozić mieszkańców Lipska. Niemcy się wściekają

Polskie tramwaje dla Lipska są przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 mm. Pojazdy będą miały szerokość 2,3 m i długość poniżej 45 metrów. Co najmniej w 65 proc. będą niskopodłogowe; bez stopni wewnątrz. Ich pojemność to ponad 200 pasażerów.

W tym roku LVB złożyło zamówienie na pięć pojazdów. Pozostałe tramwaje zgodnie z umową mogą być zamówione w maksymalnie czterech transzach, z których każda dotyczy produkcji nie mniej niż 5 i nie więcej niż 16 sztuk.

Członek zarządu Solaris Zbigniew Palenica podał, że firma jest „jedyną polską marką, która potrafi spełnić restrykcyjne niemieckie przepisy obowiązujące w zakresie produkcji pojazdów szynowych na tym rynku i skutecznie homologować dostarczone pojazdy”.

Solaris zaprezentował swój tramwaj w 2009 r. Dzisiaj pojazdy te jeżdżą w Poznaniu i Jenie. W trakcie realizacji są zaś zamówienia dla Brunszwiku i Olsztyna.

Firma z siedzibą w podpoznańskim Bolechowie zatrudnia 2,3 tys. osób w Polsce i blisko 500 osób w swoich zagranicznych oddziałach.

PAP, sek

Komentarze