Informacje

Samolot Solar Impulse 2 na Hawajach przed trzydniowym lotem non-stop do odległej o 3800 km Kalifonii, fot. PAP/ EPA/Christophe Chammartin
Samolot Solar Impulse 2 na Hawajach przed trzydniowym lotem non-stop do odległej o 3800 km Kalifonii, fot. PAP/ EPA/Christophe Chammartin

Słoneczny samolot Solar Impulse 2 w misji dookoła świata

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 21 kwietnia 2016
  • 22:37
  • 0
  • Tagi: energia słoneczna lifestyle lotnictwo
  • Powiększ tekst

Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 wystartował w czwartek z Hawajów w kierunku Kalifornii, wznawiając przerwany w lipcu 2015 roku lot dookoła świata. Za sterami zasiadł Bertrand Piccard. Lot do Kalifornii ma potrwać 62 godziny.

Samolot lądował pod Honolulu 3 lipca. Wcześniej wykonał blisko 118-godzinny lot z japońskiej Nagoi, ustanawiając nowy rekord w długości samotnego lotu non stop. Dalszy lot musiano jednak odłożyć z powodu uszkodzenia akumulatorów.

Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca 2015 r. w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów Andre Borschberga i Bertranda Piccarda, przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.

Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w 2013 r.

PAP, sek

Komentarze