Informacje

Solar Impulse na początku ostatniego etapu historycznego lotu, fot. PAP/EPA/MOSTAFA ALSHEMY (2), PAP/EPA/JEAN REVILLARD/REZO (3)
Solar Impulse na początku ostatniego etapu historycznego lotu, fot. PAP/EPA/MOSTAFA ALSHEMY (2), PAP/EPA/JEAN REVILLARD/REZO (3)

Solar Impulse 2 kończy lot dookoła świata

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 24 lipca 2016
  • 11:50
  • 0
  • Tagi: badania i rozwój energia słoneczna fotowoltaika lifestyle lotnictwo panele słoneczne podróż Solar Impulse 2
  • Powiększ tekst

Pilotowany przez Szwajcara Bertranda Piccarda samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 wystartował w niedzielę nad ranem z Kairu do ostatniego 17 etapu rozpoczętej przed ponad rokiem podróży dookoła świata. Projekt rozpoczęty w 2002 roku kosztował 100 mln dolarów

tytuł

Samolot, żegnany przez oklaski i okrzyki powodzenia ekipy naziemnej, oczekiwany jest w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abu Zabi po 48 godzinach lotu. Właśnie stamtąd wystartował do pierwszego etapu 9 marca 2015 r.

tytuł

Kontrola misji wybrała właśnie obecny okres do ostatniego etapu bowiem powstały sprzyjające warunki atmosferyczne pozwalające maszynie pokonać strefę wysokich temperatur nad Arabią Saudyjską. Ponadto wcześniej Bertrand Piccard był chory.

tytuł

"Właśnie wystartowałem z Kairu aby zakończyć pierwszy lot dookoła świata samolotem napędzanym przez Słońce. Marzyłem o tym od 1999 r." - napisał Piccard na Twitterze, kiedy Solar Impulse znalazł się w powietrzu. Wcześniej mówił dziennikarzom, że "to jest projekt dla lepszego świata".

Solar Impulse przyleciał do Kairu 13 lipca z Sewilli, w Hiszpanii, gdzie wylądował 23 czerwca po bezprecedensowym trzydniowym locie nad Atlantykiem trasą o długości 6765 km. W ten sposób Piccard został pierwszym człowiekiem, który przeleciał nad Atlantykiem samolotem nie napędzanym tradycyjnym paliwem.

Samolot jest bardzo lekki, waży ok. 1,5 tony, ale rozpiętość jego skrzydeł jest większa niż Boeinga 747. Wyposażony jest w 17 tys. ogniw fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach, które zamieniają energię słoneczną na elektryczną służącą do napędu silników. W nocy samolot korzysta z energii zmagazynowanej w akumulatorach.

tytuł

Przeciętna szybkość lotu wynosi nieco ponad 45 km/godz, chociaż w dzień, w okresie największej operacji słonecznej, może być dwa razy większa.

Mimo, że ostatni etap podróży jest stosunkowo krótki to Piccard oceniał go jako trudny. "To jest bardzo, bardzo gorący rejon, ten lot to będzie wyzwanie" - powiedział.

Celem projektu, do którego przygotowania rozpoczęto w 2002 r. i który pochłonął ponad 100 mln dolarów, jest propagowanie energii odnawialnej i ducha innowacji.

PAP, sek

Relacje w historycznej podróży Solar Impulse 2, dramatyczny momentów i bicia kolejnych rekordów czytaj tutaj:

Solarny samolot zakończył przedostatni etap podróży dookoła świata

Samolot napędzany energią słoneczną blisko historycznego celu

Solarny samolot zakończył lot nad Atlantykiem

ZAMIAST SŁÓW: Lot Solar Impulse 2: symboliczny hołd dla swobody przedsiębiorczości i innowacji

Solar Impulse 2 w locie dookoła świata: Pacyfik pokonany!

Słoneczny samolot Solar Impulse 2 w misji dookoła świata

Komentarze