Informacje

Kongres 590: Promocja polskości pomaga w biznesie

Szymon Szadkowski

  • Opublikowano: 18 listopada 2016, 12:18

    Aktualizacja: 18 listopada 2016, 13:28

  • Powiększ tekst

Uruchamiamy w przyszłym roku produkcję grafenu. Jeśli będziemy go wykorzystać w armii, naturalnym i pierwszą kolejności będzie polska firma – zapowiedział Mariusz Bober prezes Grupy Azoty – Chemia, na Kongresie 590 odbywającym się w Rzeszowie, podczas panelu „Współpraca narodowych liderów biznesu na rynkach eksportowych, modelowy przykład patriotyzmu gospodarczego”. Jednocześnie również obecny na spotkaniu prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło zapowiedział otwarcie oddziału PKO BP w Czechach.

Obaj prezesi zadeklarowali chęć współpracy tzn. prezes PKO BP zapewnił, że na produkcję grafenu na pewno udzieli kredytu i to na dobrych warunkach.

Nie umiemy promować polskich produktów i nie potrafimy zrobić dobrego public relations – wynika z debaty „Współpraca narodowych liderów biznesu na rynkach eksportowych, modelowy przykład patriotyzmu gospodarczego”, która odbyła się w trakcie Kongresu 590 w Rzeszowie. Zagraniczni przedsiębiorcy wiedzą, że grafen to pomysł polski, tylko co z tego jak niewiele się o nim mówi i nie wiele nagłaśnia. To właśnie w pierwszej kolejności powinno być zmienione, musimy umieć się chwalić swoimi sukcesami produktami.

W Polsce nie ma instytucji, które realnie pomagałyby na lokalnych rynkach i ułatwiały wejście polskiemu biznesowi. Najlepszym przykładem są Niemcy którzy obecnie są pierwszym inwestorem na rynku chińskim. Między innymi dlatego, że przy ambasadzie niemieckiej działa placówka handlowa, gdzie pracuje 1500 osób, których zadaniem jest ułatwianie współpracy i ekspansji na tamtejszy rynek niemieckim firmom. Podobnie postępują Stany Zjednoczone, które w każdym kraju mają izby handlowe. Powinniśmy brać przykład z takiego postępowania.

Uczestnicy panelu dyskutowali o tym, w jaki sposób firmy z polskim kapitałem mogą się wspierać na rynkach zagranicznych, a jednocześnie ze sobą konkurować.

Jak przyznał Wojciech Jasiński, prezes PKN Orlen, w Polsce nie dorobiliśmy się wspólnego modelu współpracy polskich firm, tak jak to robią międzynarodowe koncerny z innych krajów.

Dzisiaj polskie koncerny w większym stopniu powinni ze sobą współpracować i wypracować jakiś model konkurowania ale również wspierania się na zagranicznych rynkach – dodaje Jagiełło z PKO BP. Z bankami w Polsce, sytuacja jest o tyle trudna, że jako jedyny Polski biznes jest dużo bardziej zaawansowany w ekspansji na zagraniczne rynki niż polskie instytucje finansowe przez to, że Polska wyzbyła się swoich instytucji finansowe.

Polskie firmy wchodząc na rynki zagraniczne mogłyby zrobić to razem ze swoim bankiem, dlatego naszą strategią jest podążanie za polskim biznesem do innych krajów i wspieranie ich ekspansji – dodał Jagiełło z PKOBP.

Zdaniem Mariusza Bobera, prezesa Grupy Azoty – Chemia, efektywność ekonomiczną można zdecydowanie pogodzić z patriotyzmem gospodarczym.

Dzisiaj dużą przeszkodą jest jednak, jego zdaniem brak zaufania pomiędzy polskimi przedsiębiorcami. Dobry biznes zależy przede wszystkim od ludzi i ich nastawienia oraz atmosfery jaką się wytwarza pomiędzy ludźmi .

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.