Informacje

Fot. PAP/Marcin Bielecki
Fot. PAP/Marcin Bielecki

Świnoujście wreszcie zostanie złączone z Polską. Powstanie tunel

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 5 stycznia 2017
  • 10:33
  • 6
  • Tagi: biznes inwestycja drogowa inwestycja transportowa inwestycje Świnoujście tunel
  • Powiększ tekst

Świnoujście otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.

Świnoujście otrzymało dofinansowanie w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - poinformował w czwartek prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. Wstępny koszt całej budowy tunelu to 950 mln zł. Miasto zabezpieczyło na ten cel 130 mln zł.

Wczoraj w godzinach popołudniowych otrzymaliśmy informację, na którą ja czekałem 15 lat, mieszkańcy Świnoujścia czekają 70 lat. Informację, która dotyczy sprawy kluczowej, czyli skomunikowania wyspy Uznam i Wolin, czyli przyłączenia Świnoujścia do Polski - mówił Żmurkiewicz . Dodał, że jego pełnomocnikiem ds. realizacji budowy tunelu oraz dróg dojazdowych został inż. Adam Łosiński, który odpowiadał za budowę tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Każdy sukces ma wielu ojców. Dobrym duchem, a nawet ojcem chrzestnym tego przedsięwzięcia jest Joachim Brudziński. Gdyby nie jego wsparcie, to byśmy o tym dzisiaj nie rozmawiali. Inwestycja będzie mogła być zrealizowana również dzięki wsparciu ministra budownictwa i infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezesa GDDKiA Jacka Bojanowicza oraz marszałka zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza - podkreślił prezydent Świnoujścia.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r. Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania.

W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Jak poinformowała media GDDKiA, podpisanie umów jest planowane w 2017 r.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Budowa tunelu - według władz miasta - to konieczność. Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

PAP, MS

Komentarze