Informacje

Elektromobilni mają coraz więcej gniazdek

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 września 2017, 07:06

  • Powiększ tekst

Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland działają już w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Poznaniu. Stacje powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych i przy głównych drogach.

Do końca października ma powstać 16 stacji spółki Greenway Infrastructure Poland z Gdyni. Do 2020 r. przy głównych polskich drogach operator ma uruchomić 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, wśród których będą też punkty ultraszybkiego ładowania. Spółka chce zbudować największą w Polsce sieć ładowania aut elektrycznych.

Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz w Franowo Park w Poznaniu” - mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland (GIP). Tłumaczy, że ”zarządcy i właściciele tych lokalizacji, uznali, że jest to znakomita okazja do otwarcia się na elektromobilność„. Przekonuje, że zasilanie auta z sieci jest wygodne, zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji. Ładowanie auta trwa około 20 - 30 minut.

Według Czyżewskiego **z danych, posiadanych przez spółkę Greenway wynika, że w Polsce jeździ około tysiąca samochodów elektrycznych. Podobną liczbę stanowią samochody hybrydowe plug-in, które można ładować z sieci energetycznej88.

Prezes Greenway zwraca przy tym uwagę na dynamikę wzrostu rynku. „_W pierwszym półroczu tego roku sprzedano w Polsce prawie cztery razy więcej samochodów elektrycznych niż rok temu w tym samym okresie” - dodaje.

Jak mówi, spółka w swoim systemie ma zarejestrowanych ok. 300 użytkowników, którym wydawane są właśnie karty służące do inicjacji ładowania. „Do tej pory byli to głównie klienci z Warszawy. Zakładamy, że ich liczba będzie wzrastać wraz z realizowaną obecnie rozbudową naszej sieci” - zaznacza szef Greenway.

Budowa przyłącza i instalacja ładowarki w stacji trwa kilka dni, natomiast dużo więcej czasu zajmuje przygotowanie dokumentacji. „Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej” - tłumaczy z kolei dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland, Damian Gadzialski.

Jak wyjaśnia, w wielu przypadkach przyłączenia są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu, ale kiedy nie ma takiej możliwości, to firma musi wystąpić o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej. „Może to potrwać nawet 14 miesięcy” - mówi. W stacjach instalowane są nowoczesne ładowarki firm: Delta Energy Systems i Efacec. GIP podpisał już umowy na dostawę 75 stacji ładowania.

Spółka podała, że z zainstalowanej w grudniu ubiegłego roku stacji testowej w Galerii Mokotów do tej pory korzystano ponad 2100 razy.

Spółka GIP otrzymała unijne dofinansowanie na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych. Spółka ma zakontraktowaną z UE budowę największej sieci ładowarek wzdłuż tras w Polsce. Celem projektu jest zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Greenway Infrastructure Poland sp. z o.o., z siedzibą w Gdyni, jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności.

Bożena Leszczyńska(PAP), sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych