Informacje

autor: Poczta Polska
autor: Poczta Polska

Poczta Polska wkrótce z nową ofertą usług listowych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 5 marca 2019
  • 09:36
  • 1
  • Tagi: biznes finanse innowacje logistyka Poczta Polska
  • Powiększ tekst

Poczta Polska przygotowuje nowe oferty na rynku usług listowych - poinformowała PAP rzecznik PP Justyna Siwek. Jak dodała, nowa oferta to przede wszystkim mniejsza liczba formatów listowych.

Upraszczamy zasady opłat za listy i podwyższamy dopuszczalną wagę najtańszego listu - powiedziała Justyna Siwek. Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie tylko sześć. Prostszy system to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów - dodała rzecznik Poczty Polskiej.

Od początku kwietnia cena za list będzie uzależniona od wielkości koperty i jej ciężaru, a także od tego, czy zostanie nadana jako przesyłka priorytetowa czy też ekonomiczna.

Dwa nowe formaty listów - S oraz M - będą przyjmowane w kopertach o grubości do 20 mm, tak, aby można było je automatycznie sortować i doręczyć do skrzynki - podała Justyna Siwek.

Jak dodała, prawidłowe formatowanie pozwala ulepszyć sortowanie maszynowe i tym samym ma wpływ na skrócenie czasu dostawy.

Za listy w kategorii S (do 500 g) będzie trzeba zapłacić od 3,3 zł za format M (do 1 kg) - od 4 zł, a za L (do 2 kg) - od 6,6 zł. Zmiany nie dotyczą opłat za paczki w obrocie krajowym oraz za listy i paczki w obrocie międzynarodowym. Jednocześnie Poczta Polska obniża o ponad 20 procent cenę listu wartościowego, tj. takiej przesyłki, której zadeklarowano wartość. Z tej usługi najczęściej korzystają klienci platform aukcyjnych i sklepy internetowe. Jak przypomniała rzecznik PP, ostatnia zmiana opłat za listy została przeprowadzona blisko 2,5 roku temu - na początku 2017 roku.

Z wyliczeń PP wynika, że statystyczne gospodarstwo domowe do tej pory wydawało rocznie 70,87 zł na listy, po zmianach będzie o 9 złotych więcej. Jak poinformowała Siwek, „przed wprowadzeniem zmian Poczta Polska przeprowadziła dokładne badania wśród swoich klientów, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązanie za lepsze od dotychczasowych zasad”.

Nowy cennik będzie prostszy, bardziej przejrzysty i intuicyjny dla klientów - podała rzecznik.

Według Siwek, nowe formaty to również odpowiedź na zmiany, które zaszły na rynku pocztowym w ostatnich latach. Chodzi przede wszystkim o spadek liczby tradycyjnych listów. Od 2007 do 2016 roku wolumen przesyłek listowych w Polsce spadł o 25 proc. W ciągu ostatnich lat (2016 vs. 2010) procentowy udział usług listowych i reklamowych w przychodach ogółem PP spadł o 8 proc., do 60 proc. Tradycyjne listy coraz częściej są wykorzystywane przez rynek e-commerce.

Rzecznik PP przypomniała, że „Poczta Polska, jako operator pocztowy wyznaczony do świadczenia usług powszechnych, ma obowiązek doręczania korespondencji na terenie całego kraju”.

Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństw i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost przekłada się na wzrost cen. W przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne - podkreśliła Justyna Siwek.

SzSz (PAP)

Komentarze