Ten film przełamuje stereotypy o Polsce
Dzięki filmowi „Poland: The Royal Tour” chcemy przełamywać mity i stereotypy, które narosły wokół Polski przez lata; podczas premier w USA film obejrzało ponad 2 tys. osób; w maju uroczysta premiera w Warszawie - mówił w środę w Nowym Jorku prezes Polskiej Fundacji Narodowej Filip Rdesiński.
W środę wieczorem czasu lokalnego w nowojorskim muzeum Guggenheima odbyła się trzecia i ostatnia w USA premierowa projekcja filmu dokumentalnego poświęconego Polsce - „Poland: The Royal Tour”. Wcześniej film pokazano w Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los Angeles i w Lyric Opera w Chicago.
„Podczas tych trzech premier ponad 2 tys. osób obejrzało film, ale mówimy o elitach. O ludziach, którzy reprezentują elitę Nowego Jorku, Chicago, Los Angeles. Na projekcjach było też sporo przedstawicieli Polonii w Stanach Zjednoczonych” - mówił Filip Rdesiński, prezes Polskiej Fundacji Narodowej, która jest współproducentem filmu. „Przed nami zamknięcie tych uroczystych premier - ostatnia premiera odbędzie się w maju w Warszawie” - zapowiedział.
Szef PFN zaznaczył jednocześnie, że pod koniec kwietnia film pojawi się w amerykańskich stacjach telewizyjnych sieci PBS. „Niemalże równolegle będzie można go zobaczyć w Amazon Prime. Co ważne, już w czerwcu pojawi się w samolotach LOT-u” - dodał.
„Nasi polscy widzowie także będą mogli zobaczyć ten materiał w polskich telewizjach, dlatego, że w kontrakcie, który podpisaliśmy z Peterem Greenbergiem, będzie można ten film udostępnić wszystkim telewizjom” - poinformował Rdesiński.
„The Royal Tour” to seria filmów dokumentalnych przedstawiająca historię, kulturę i przyrodę najciekawszych państw świata, realizowana przez amerykańską sieć stacji telewizyjnych PBS. Pomysłodawcami serii i amerykańskimi producentami filmu są Peter Greenberg i Mitchell Cannold. Formuła programu przewiduje, że przewodnikiem oprowadzającym widza po różnych krajach jest urzędujący szef państwa lub rządu. Wybrane miejsca w Polsce przedstawia widzom premier Mateusz Morawiecki. W filmie można zobaczyć m.in. Warszawę, Wrocław, Kraków, Wieliczkę, były niemiecki obóz zagłady Auschwitz-Birkenau, a także Malbork, Gdynię i Hel.
„To wielki sukces i to podkreślamy nie tylko my, ale też nasi goście, którzy tłumnie przybywają na te premiery. Dzięki tym premierom nawiązaliśmy liczne kontakty w Hollywood, w Chicago, ale także wśród finansjery Nowego Jorku; jest tutaj wielu znanych prawników, wiele osobistości związanych z polityką, kulturą, mediami i oni wszyscy chwalą ten film” - mówił Rdesiński podczas nowojorskiej premiery odcinka programu poświęconego Polsce.
Jak podkreślił, „te trzy premiery w USA, premiery w stacjach telewizyjnych sieci PBS, Amazon Prime to olbrzymie uderzenie, dzięki któremu będziemy przełamywać mity i stereotypy, które narosły wokół Polski przez lata”.
PAP/ as/