Informacje

Tory / autor: Fratria
Tory / autor: Fratria

Na Lubelszczyźnie powstanie nowa linia kolejowa

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 29 czerwca 2019
  • 12:56
  • 2
  • Tagi: biznes Enea energetyka Lubelszczyzna transport
  • Powiększ tekst

Budowę nowej linii kolejowej, która połączy Łęczną i Bogdankę w Lubelskiem planują Grupa Enea, w której skład wchodzi kopalnia węgla w Bogdance, oraz lokalne samorządy. W piątek podpisano list intencyjny o współpracy w zakresie przygotowania projektu.

List intencyjny podpisali w Bogdance przedstawiciele Grupy Enea oraz samorządu Łęcznej i powiatu łęczyńskiego.

Wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń powiedział, że planowana linia kolejowa będzie elementem infrastruktury służącej kolejnym projektom związanym z rozwojem Lubelskiego Zagłębia Węglowego, szczególnie budowie w pobliżu Łęcznej nowoczesnej elektrowni, wykorzystującej technologię zgazowania węgla IGCC.

Dzięki inwestycjom, które planuje Enea, zmieniać się będzie Lubelszczyzna - powiedział Soboń. - To pomysł, który będzie generował kolejne szanse dla regionu. Dziś nawet nie wiemy, jak transfer tak nowoczesnej technologii może wpłynąć na rozwój nowych biznesów, wykorzystanie bazy naukowej, którą mamy w Lublinie i województwie lubelskim, przemysłu, który dzisiaj jest, a który z tego transferu technologii będzie mógł skorzystać - dodał Soboń.

Prezes Grupy Enea, Mirosław Kowalik, podkreślił, że podpisany list intencyjny „to krok w kierunku wzmocnienia regionalnej infrastruktury transportowej, która będzie służyć mieszkańcom, jak i planowanym inicjatywom inwestycyjnym”.

Projekt elektrowni, w której wykorzystywany jest gaz syntezowy to możliwość długofalowego zagospodarowania potencjału surowcowego Zagłębia Lubelskiego, a tym samym dalszy zrównoważony rozwój kopalni Bogdanka - powiedział Kowalik.

Zapytany o zaawansowanie przygotowań do budowy elektrowni Kowalik odpowiedział, że aktualizowane jest studium wykonalności elektrowni.

Wykonaliśmy studium wykonalności i teraz aktualizujemy to studium wykonalności pod kątem osiągnięcia parametrów, jakie zostały podane w ostatnich regulacjach unijnych. Chodzi o pakiet zimowy, emisyjność mniejszą niż 550 kg dwutlenku węgla na jedną megawatogodzinę wyprodukowanej energii - powiedział. - W momencie, w którym zaktualizujemy technologiczne możliwości osiągnięcia tych parametrów, będziemy gotowi z odpowiednimi aplikacjami i decyzjami administracyjnymi - dodał Kowalik.

Zapytany o czas budowy elektrowni odparł, że „mówimy o 2024-2025 r.”.

Nowa linia kolejowa ma połączyć Łęczną, teren planowanej elektrowni w Starej Wsi, Puchaczów i kopalnię w Bogdance. Ma podnieść atrakcyjność okolicznych terenów dla inwestycji, ułatwić komunikację mieszkańcom. Obecnie Łęczna pozbawiona jest komunikacji kolejowej. Węgiel z Bogdanki wywożony jest bocznicą, która prowadzi do linii kolejowej nr 7, prowadzącej z Warszawy przez Lublin do Dorohuska, omijającej Łęczną.

W Grupie Lubelski Węgiel Bogdanka zatrudnionych jest około 5,5 tys. osób. Według jej prezesa, Artura Wasila, z nowego połączenia kolejowego mogłoby korzystać około 2 tys. osób, głównie pracowników Bogdanki dojeżdżających obecnie do kopalni samochodami.

Długość planowanej linii kolejowej wynieść ma około 10 km. Podpisany list intencyjny przewiduje współpracę sygnatariuszy w przeprowadzeniu badań geotechnicznych oraz przygotowaniu koncepcji programowo-przestrzennej inwestycji, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz raportu oddziaływania na środowisko.

PAP, MS

Komentarze