Informacje

PKO BP / autor: Fratria
PKO BP / autor: Fratria

PKO BP wkroczył w erę otwartej bankowości

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 września 2019, 12:21

  • Powiększ tekst

PKO Bank Polski wprowadził zmiany dla klientów w serwisie transakcyjnym iPKO i Inteligo oraz w aplikacji mobilnej IKO, w tym dodatkowe uwierzytelnienie niektórych operacji, maskowanie haseł jednorazowych czy skrócenie sesji w serwisie. Bank udostępnił również produkcyjne API w ramach otwartej bankowości. Wprowadzone zmiany to efekt obowiązywania dyrektywy PSD2.

Regulacje wynikające z dyrektywy PSD2 stanowią wyzwanie dla całego sektora finansowego, nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zmiany wdrażane na rynku usług płatniczych kształtują zupełnie nową rzeczywistość, zarówno dla dotychczasowych uczestników rynku, jak i podmiotów, które dopiero zaczną korzystać z możliwości jakie daje PSD2. Zaprojektowaliśmy wdrożone właśnie rozwiązania z zachowaniem procedur bezpieczeństwa przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu użyteczności dostarczanych rozwiązań i doświadczeń klienta – mówi Adam Marciniak, wiceprezes PKO Banku Polskiego.

Dla posiadaczy kont osobistych PKO i Inteligo, PKO Bank Polski wprowadził wymóg dodatkowego uwierzytelnienia operacji używanym przez klienta narzędziem autoryzacji (autoryzacja mobilna IKO albo jednorazowy kod SMS lub z karty „zdrapki”). Będzie ono konieczne w przypadku gdy posiadacz konta będzie chciał przejrzeć historię rachunku dłuższą niż 90 dni, czy też odczytać niektóre wrażliwe dane w serwisie iPKO (na przykład nr PESEL). Kolejną zmianą w obsłudze rachunku w serwisach transakcyjnych jest maskowanie haseł jednorazowych podawanych dla potwierdzania operacji oraz skrócenie sesji użytkownika w serwisie do 5 minut (czas po jakim - przy braku aktywności użytkownika - następuje jego automatyczne wylogowanie z systemu). W aplikacji mobilnej IKO historia konta i powiadomienia push starsze niż 90 dni są teraz dostępne jedynie w trybie aktywnym aplikacji. Dostęp do powiadomień w IKO przed zalogowaniem wymaga podania kodu mPIN. Analogiczne zmiany w iPKO i Inteligo oraz IKO wprowadzone zostały w obsłudze rachunków dla firm.

Posiadacze kart płatniczych PKO i Inteligo płacący zbliżeniowo muszą liczyć się z koniecznością częstszego podawania PIN w przypadku niektórych transakcji poniżej 50 zł. Dzięki uruchomieniu platformy produkcyjnego API, każdy dostawca usług płatniczych zainteresowany współpracą z klientami PKO Banku Polskiego może podłączyć się do interfejsu platformy i świadczyć usługi w zakresie inicjowania płatności, uzyskania informacji o rachunkach i dostępności środków – określonych dyrektywą PSD2.

Testowe środowisko API bank udostępnił w marcu tego roku. Zgłosiło się do niego blisko 100 firm. Grupa najbardziej aktywnie testujących przesłała uwagi, które pozwoliły bankowi udoskonalić środowisko testowe, dzięki czemu – uruchomione 13 września – produkcyjne API będzie mogło być efektywniej wykorzystywane przez zainteresowane podmioty, które chcą świadczyć nowe usługi finansowe. Interfejs API, udostępniony przez PKO Bank Polski, oparty jest na standardzie Polish API, wypracowanym w ramach prac grupy roboczej złożonej z podmiotów sektora finansowego i firm technologicznych (w tym tzw. Third Party Providers), działającej pod egidą Związku Banków Polskich.

Oprac. MS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.