Badanie efektywności energetycznej wsparciem rozwoju przedsiębiorstw
Wiele polskich przedsiębiorstw ponosi nadmiernie wysokie koszty energii elektrycznej. Problem ten dotyczy zwłaszcza sektora małych i średnich firm, głównie firm produkcyjnych, którym nie opłaca się zatrudnianie na stałe specjalisty odpowiedzialnego za szukanie oszczędności w tym zakresie.
Jednym z najprostszych sposobów pozwalających na obniżenie wydatków za energię elektryczną jest zmiana dostawcy. W ostatnich latach coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza takie rozwiązania. Sprzyja temu rosnąca konkurencja na rynku dystrybutorów energii i wzrost liczby handlowców doradzających przedsiębiorcom, jak zmniejszać rachunki za energię. Niektóre firmy takie, jak Polski Prąd S.A. prowadzą akcje edukacyjne, uświadamiające przedsiębiorców, że dla pełnego wykorzystania możliwości oszczędzania nie wystarczy tylko zmiana dostawcy energii.
-Polskie przedsiębiorstwa wykazują się większą energochłonnością niż średnia europejska. Jest to w znacznej mierze skutek niskiej świadomości i wiedzy w zakresie racjonalizacji wykorzystania energii
– mówi Wojciech Frączkiewicz, Dyrektor Działu Doradztwa Energetycznego firmy Polski Prąd SA.
Każde przedsiębiorstwo, aby mogło się rozwijać i wygrywać z konkurencją powinno przeprowadzać okresowe audyty pod kątem efektywności energetycznej. Dlaczego jest to ważne?
Wraz z uzyskaniem korzystnej ceny zakupu prądu wprowadzenie rekomendacji wynikających z takiego audytu może przynieść efekt w postaci obniżki wydatków na energię elektryczną nawet o 30%. Jest to już znacząca oszczędność w rachunku kosztów. Przedsiębiorca, obniżając koszty może taniej produkować lub świadczyć usługi. Otwiera mu to drzwi do zwiększenia sprzedaży, wejścia na konkurencyjne rynki i w efekcie przyczynia się do poprawy wyniku finansowego.
Należy więc zadać sobie pytanie, dlaczego takiej możliwości nie wykorzystuje tak wiele przedsiębiorstw w naszym kraju? Tłumaczyć to można niskim poziomem rozwoju rynku usług w zakresie oszczędności energii. Problem ten został podniesiony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która opracowała program "Przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej w zakresie zarządzania efektywnością energetyczną przedsiębiorstw". Jest on skierowany do mikroprzedsiębiorstw, gdzie poziom świadomości i wiedzy na temat opłacalności i konieczności przeprowadzania audytów energetycznych jest jeszcze niski.
Korzyści są wymierne
Warto też zastanawiać się nad opłacalnością przeprowadzenia audytu energetycznego i jakie firmy osiągają z niego największe korzyści. Z doświadczeń specjalistów firmy Polski Prąd S.A. wynika, że najwięcej zyskują przedsiębiorstwa zużywające w skali roku powyżej 70 MWh energii elektrycznej. U większości firm roczne oszczędności przewyższają 5 tysięcy złotych. Wraz ze wzrostem zużycia energii oszczędności są coraz większe.
Oczywiście przeprowadzenie samego badania efektywności energetycznej nie przyniesie oczekiwanego efektu, tak jak nic nie da wypisanie recepty u lekarza bez zakupu i zażycia leku. Tak również bez wprowadzenia w życie rekomendowanych zmian przedsiębiorstwo nie osiągnie żadnych oszczędności.
Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się, że będą musieli dokonać znaczących inwestycji, na które nie są w danym momencie przygotowani. Okazuje się jednak, że większość zaleceń ma charakter bezkosztowy, np. zmiana warunków umowy dystrybucyjnej lub mocy. Takie działanie może przynieść nawet kilka tysięcy złotych oszczędności w skali roku. Inne inwestycje, polegające np. na kompensacji mocy biernej, wiążą się z instalacją baterii kondensatorów, której koszt nabycia zwraca się zazwyczaj w ciągu roku. W wyniku audytu mogą być sformułowane również inne zalecenia, których realizacja przyniesie oszczędności w dłuższym okresie czasu. Przykładem może być propozycja wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Firma Polski Prąd S.A. udziela też informacji o programach pozwalających uzyskać dofinansowanie a stali klienci otrzymują rozwiązania, dzięki którym nie muszą korzystać z kredytu bankowego ani dotacji.
Wygrywają oszczędni
W biznesie trwa ciągła rywalizacja, w wyniku której nagradzane są przedsiębiorstwa odważne i innowacyjne. Wiele też można zyskać gospodarując racjonalnie energią. Badanie efektywności energetycznej i wprowadzenie rekomendowanych zmian przesuwa przedsiębiorcę w tym współzawodnictwie do przodu, zwiększając jego szansę na sukces biznesowy.
-W porównaniu z naszymi zachodnimi i południowymi sąsiadami jesteśmy jeszcze w tyle w tym zakresie, stąd musimy nadrabiać opóźnienia
– podkreśla Frączkiewicz. Racjonalne gospodarowanie energią leży nie tylko w interesie jednego przedsiębiorstwa lecz również w interesie całego społeczeństwa.