Trzaskowski nie dotrzymuje obietnic! Nie będzie nowych parkingów P+J
W stołecznym budżecie brakuje pieniędzy na zaplanowaną budowę parkingów „Parkuj i Jedź”. Nie ma środków na realizację „P+J” Winnica, przy stacji metra „Karolin” i „Lazurowa”, Bródno, Trocka, a także PKP Wesoła.
Rafał Trzaskowski podczas kampanii samorządowej zapowiedział budowę 20 nowych parkingów „P+J”. „Chcemy zaproponować budowę 20 nowych parkingów +Parkuj i Jedź” i rozbudowę niektórych istniejących” – powiedział w sierpniu 2018 r. „W całej Warszawie jest ich 16” – dodał i ocenił, że to zdecydowanie za mało.
Obecnie na stołecznej stronie internetowej „Warszawa1915.pl” w wykazie „P+J” znajduje się nadal 16 parkingów. Można tam również przeczytać, że w budowie jest parking na Żeraniu i przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki na linii radomskiej.
Parking przy stacji PKP Żerań miał być oddany do użytku latem ubiegłego roku, a będzie dopiero na wiosnę.
PAP zapytał stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego o realizację kolejnych „P+J”.
„Są plany rozbudowy systemu +P+J+ o kilka obiektów, przygotowania dokumentacji są na różnym etapie. Obecnie w budżecie m.st. Warszawy nie ma środków na ich realizację. Przygotowywana przez nas dokumentacja będzie zawierała opracowania umożliwiające ubieganie się o dofinasowanie unijne lub inne środki pomocowe” – odpowiedział rzecznik ZTM Tomasz Kunert.
Wśród parkingów, na realizację których nie ma pieniędzy w miejskim budżecie, wymienił „P+J” Winnica, przy stacji metra „Karolin” i „Lazurowa”, Bródno, Trocka, a także PKP Wesoła.
Wyjaśnił, że W przypadku parkingu Winnica jest koncepcja budowy docelowego węzła przesiadkowego z pętlą tramwajowo-autobusową wraz z parkingiem na 643 pojazdy. W tym roku planowane jest pozyskanie decyzji środowiskowej lub określenie zakresu raportu oddziaływania inwestycji na środowisko – zależy od decyzji organu procedującego decyzję środowiskową. Dalsze postępowanie będzie zależne od obowiązku (lub jego braku) o sporządzeniu raportu oraz od środków finansowych w budżecie miasta.
Kunert wskazał, że jeżeli chodzi o węzły komunikacyjne przy stacji metra C1 „Karolin” i C3 „Lazurowa” wraz z parkingami P+J, to w tym roku planowane jest uzyskanie opracowań pozwalających na złożenie wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych. „Dalsze postępowanie jest uzależnione od środków finansowych w budżecie miasta” - zaznaczył.
Podobnie jest w przypadku P+J Metro Bródno. Tu również „dalsze postępowanie jest uzależnione od środków finansowych w budżecie miasta” - tłumaczył rzecznik.
Dla parkingu P+J Trocka jest opracowana w ubiegłych latach koncepcja i studium wykonalności parkingu kubaturowego w miejscu pętli autobusowej przy zachowaniu pętli na poziomie 0.
„W 2022 roku planowana jest aktualizacja dokumentacji i uzyskanie decyzji środowiskowej lub określenie zakresu raportu oddziaływania inwestycji na środowisko – zależy od decyzji organu procedującego decyzję środowiskową. Dalsze postępowanie zależne będzie od obowiązku (lub jego braku) o sporządzeniu raportu oraz środków finansowych w budżecie miasta” – wytłumaczył Kunert.
O środki unijne będzie zabiegał ZDM dla P+J Wesoła PKP. W najbliższych latach planowane jest przygotowanie dokumentacji zawierającej opracowania pozwalające na złożenie wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych. „Dalsze postępowanie jest uzależnione od środków finansowych w budżecie miasta” – wskazał rzecznik ZDM.
Znacznie bliżej realizacji jest EKO P+J Połczyńska. Na tę inwestycję, która ma kosztować 15 mln zł, miasto weźmie 10 mln pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostała część kwoty pochodzi z miejskich funduszy celowych związanych z ochroną środowiska. Parking ma być gotowy w 2024 r.
PAP/ as/
wnk/ lena/