Dzieci „w szponach” nowych technologii
Ze smartfonów korzysta 42,7 proc. dzieci w wieku 4-9 lat. W grupie między 10. a 15. rokiem życia jest to już 91,5 proc., wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów (KIM). Wśród osób 65+ smartfona używa 33,4 proc. badanych.
W grupie wiekowej 16-24 lata smartfona używa 98,1 proc., wśród osób między 25-34 lata jest to 96,8 proc. Wśród 35-44-latków z takiego telefonu korzysta 94,8 proc., a w wśród osób 45-54 lata - 88,5 proc. Smartfona używa 72,1 proc. Polaków w wieku 55-64 lata. Wśród osób najstarszych, powyżej 65 lat, takie urządzenie jest w użyciu 33,4 proc. badanych.
Skutki korzystania z telefonów przez najmłodszych są szeroko dyskutowanym tematem, dotyczącym coraz większej liczby osób. Zgodnie z deklaracjami rodziców obecnie już prawie 43 proc. dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. W przypadku tak angażującego urządzenia, jakim jest smartfon, nakładanie przez rodziców limitów i kontrola rodzicielska mogą być wyzwaniem. Kolejnym popularnym ekranem wykorzystywanym przez najmłodszych jest tablet - wśród dzieci 4-9 i 10-15 lat jego popularność jest dużo wyższa niż wśród ogółu osób w wieku 4 lata i więcej - skomentowała dyrektor Departamentu Badań i Analiz Maja Kurzelewska.
Z komputerów (PC, laptop, tablet) korzysta 65,7 proc. dzieci w wieku 4-9 lat, 92,1 proc. w wieku 10-15 lat oraz 93,7 proc. w grupie wiekowej 16-24. Wśród osób w wieku 25-34 lata komputera używa 89,8 proc., w grupie 35-44 - 83,8 proc., a wśród 45-54-latków – 72 proc. W grupie wiekowej 55-64 lata z takiego sprzętu korzysta 51,7 proc., a wśród osób 65 lat i więcej – 19 proc.
Najwięcej osób korzysta z laptopa w grupie wiekowej 16-24 lata - 86,9 proc., najmniej natomiast wśród osób 65 lat i więcej – 14 proc.
Tablety są najpopularniejsze w grupach wiekowych 4-9 lat (27,9 proc.) i 10-15 lat (27,8 proc.). Wśród ogółu osób w wieku 4+ korzystający z tabletów stanowią 13,5 proc. tej populacji.
Z konsoli do gier najpowszechniej korzysta grupa 10-15 lat (25,8 proc.). Wśród osób 65+ odsetek korzystających z konsoli wynosi już tylko 0,4 proc.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce, realizowane na w pełni losowej reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych TERYT GUS.
ISBnews/RO