Niska aktywność kobiet na rynku pracy źle wpływa na gospodarkę
4 na 10 Polek w wieku produkcyjnym - głównie tych poniżej 24. i powyżej 55 roku życia - nie pracuje i nie szuka pracy - wynika z badania Deloitte. Gdyby udało się je zaktywizować, Polska gospodarka mogłaby zyskać nawet 181 mld zł - podkreślono.
W raporcie "Praca i przedsiębiorczość kobiet - potencjał do wykorzystania w Polsce" zaznaczono, że niska aktywność kobiet na rynku pracy negatywnie wpływa na gospodarkę. "Gdyby stopa aktywności zawodowej Polek w wieku 24-60 w najbliższych latach osiągnęła średni poziom krajów UE-15 (wzrost aktywnych zawodowo Polek o 553 tys.), polska gospodarka mogłaby zyskać nawet 180,7 mld zł do 2025 r. - zwrócono uwagę.
Zdaniem eksperta Deloitte Damiana Olki, warto aktywizować kobiety w wieku 50+. "Jest to blisko 300 tys. kobiet, które są nieaktywne zawodowo, nie pracują i nie szukają pracy z różnych przyczyn. Musimy gonić bogate kraje UE zarówno w kwestii aktywności zawodowej, jak i produktywności" - ocenił Olko w rozmowie z PAP.
Jego zdaniem, jest wiele powodów, dla których kobiety w wieku 50+ nie pracują. "Część kobiet na skutek zmian strukturalnych w gospodarce wypadła z rynku pracy, nie nabyły też nowych kompetencji, np. cyfrowych, które pomogłyby im włączyć się ponownie na rynek. Gospodarka w ostatnich latach przeszła zmiany. Upadły też niektóre branże, które tradycyjnie zatrudniały kobiety, np. przemysł tekstylny" - zauważył ekspert.
"Popełniono też błędy w polityce. Przyznawano zasiłki rentowe osobom, które był zdolne do pracy. To był jeden ze sposobów na walkę z ogromnym bezrobociem pod koniec lat 90." - dodał Olko.
Jak zaznaczono w badaniu, jednym z czynników, które wpływają na liczbę pracujących i poszukujących pracy kobiet, jest wykształcanie. "Wyedukowane kobiety są bardziej aktywne zawodowo. W grupie Polek z wykształceniem gimnazjalnym, podstawowym i niepełnym podstawowym pracuje jedynie 11 proc. Wśród posiadaczek wykształcenia wyższego 78 proc." - czytamy w raporcie.
Aktywność zawodową Polek warunkuje także liczba dzieci w rodzinie. "Im jest ona wyższa, tym niższa aktywność. To sytuacja całkowicie uzasadnione, szczególnie że łączna liczba godzin pracy nie ulega zmniejszeniu" - podkreślono w badaniu.
Na motywację Polek - zwrócono uwagę w raporcie - wpływa także wysokość wynagrodzeń w relacji do płacy mężczyzn. "Panowie mogą liczyć na wyższe zarobki w większości branż. Największa luka płacowa występuje w działalności finansowej i ubezpieczeniowej (37 proc.)" - zaznaczono.
"Kolejne wyzwanie stanowi dla kobiet podejście do przedsiębiorczości. Mimo chęci motywacji, kobiety mają problem z założeniem i prowadzeniem biznesu przede wszystkim przez brak odpowiednich funduszy (58 proc.), procedury administracyjne (32 proc.) oraz strach przed porażką (24 proc)" - wskazano w badaniu.
Raport "Praca i przedsiębiorczość kobiet - potencjał do wykorzystania w Polsce" został przygotowany przez Deloitte na zlecenie firmy Coca-Cola. Materiał jest częścią ogólnopolskiego programu aktywizacji zawodowej kobiet "Sukces TO JA", realizowanego przez inicjatywę "Sukces Pisany Szminką".
PAP/ as/