Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com

Jak podnieść konkurencyjność podmiotów turystycznych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 sierpnia 2022, 19:50

    Aktualizacja: 25 sierpnia 2022, 11:10

  • Powiększ tekst

Certyfikacja uzyskana od autoryzowanego podmiotu to skuteczny element marketingu i narzędzie wspierające przedsiębiorców turystycznych, którzy zmagają się z trudnościami z powodu pandemii, wzrostu kosztów prowadzenia działalności czy skutkami konfliktu w Ukrainie. Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej ma pomóc nie tylko w budowaniu dobrych standardów i usług, ale również w podnoszeniu biznesowej konkurencyjności podmiotów działających w sektorze turystycznym

Dzisiejsi konsumenci uważnie przyglądają się swoim wydatkom, są coraz bardziej wymagający i świadomi, niezależnie od rodzaju zakupionych usług lub produktów. Zanim podejmą decyzję, gdzie wydać swoje pieniądze, dokładnie sprawdzają informacje o ofercie, weryfikują opinie, a przede wszystkim polegają na rekomendacjach. Od przedsiębiorców oczekują też przejrzystości i odpowiedzialności, a ich zaufanie zdobywają te marki, które mogą wykazać się potwierdzonymi certyfikatami wysokiej jakości świadczonych usług lub oferowanych produktów.

Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister sportu i turystyki podkreśla, że klienci zdecydowanie bardziej ufają markom i produktom ze znakami certyfikacji, które weryfikują i potwierdzają jakość świadczonych usług.

Udział w projekcie Certyfikacji Podmiotów Turystycznych POT to dla przedsiębiorców turystycznych szansa na zdobycie zaufania turystów, ale także zwiększenie rozpoznawalności wśród grup docelowych, zarówno poprzez stronę internetową projektu z interaktywną mapą wyróżnionych obiektów, jak i poprzez szeroką promocję realizowaną przez Polską Organizację Turystyczną oraz współpracujące z nią Lokalne i Regionalne Organizacje Turystyczne, Urzędy Marszałkowskie i Gminne. Dzięki certyfikatom turyści planujący urlopy będą mogli jeszcze łatwiej odnaleźć spełniające ich oczekiwania obiekty i czuć się bezpiecznie podczas rodzinnego wypoczynku. Certyfikacja proponowana przez POT może pomóc także m.in. miejskim hotelom, które, z powodu zastoju w branży MICE oraz zmniejszonej ilości podróży biznesowych zwracają się ku nowemu segmentowi klientów – podróżujących rodzin z dziećmi – mówi Gut-Mostowy.

Na czym polega Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej?

Założeniem projektu certyfikacji jest wsparcie branży turystycznej, która od ponad dwóch lat jest jedną z najbardziej poszkodowanych przez pandemię COVID-19 gałęzi gospodarki. Certyfikacja stanowi także doskonałe narzędzie do promocji przedsiębiorców, którzy świadczą usługi turystyczne najwyższej jakości i zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W pierwszej edycji projektu, realizowanej w 2021 roku, certyfikacji podlegały wyłącznie podmioty turystyczne uczestniczące w programie Polski Bon Turystyczny. W projekcie wzięło udział 2,5 tysiąca przedsiębiorców z całej Polski, a certyfikaty uzyskało 1548 podmiotów, które trafiły do grona liderów odpowiedzialnej i dostosowanej do potrzeb rodzinnego wypoczynku krajowej turystyki. Wśród wyróżnionych obiektów znaleźli się właściciele kwater prywatnych, apartamentów, gestorzy willi i obiektów agroturystycznych, a także hotele, ośrodki wypoczynkowe, ośrodki szkoleniowe oraz organizatorzy turystyki czy biura podróży. Przedsiębiorcy, którzy brali udział w pierwszej edycji projektu, bardzo wysoko ocenili choćby takie narzędzie jak interaktywna mapa, dzięki której turyści mogą odnaleźć wyróżnione certyfikatem obiekty. Certyfikacja tworzy nową jakość w turystyce – z jednej strony promuje obiekty o wysokiej jakości świadczonych usług i podnosi standard krajowej oferty turystycznej, a z drugiej – jest doskonałym, sprawdzonym źródłem informacji dla finalnego odbiorcy – uważa Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Nowa edycja uwzględnia oczekiwania przedsiębiorców

Certyfikat Dobrych Praktyk POT jest kontynuacją pierwszej, pilotażowej edycji projektu – Certyfikacja Podmiotów Turystycznych (CPT), do której włączone zostały programy realizowane przez POT: Obiekt Bezpieczny Higieniczne i Bezpieczny Obiekt MICE. Skierowany jest do przedsiębiorców, organizatorów turystyki oraz organizacji pożytku publicznego, które prowadzą działalność polegającą na świadczeniu usług noclegowych, organizacji imprez turystycznych oraz konferencji, targów i spotkań biznesowych i spełniają założenia jednej z 8 kategorii:

Polski Bon Turystyczny

Podróże z dziećmi

Turystyka bez barier

Turystyka na obszarach wiejskich

Turystyka zrównoważona

Turystyka prozdrowotna

Obiekt Bezpieczny Higieniczny

Bezpieczny Obiekt MICE

Głównym działaniem w projekcie jest autocertyfikacja. Podmioty turystyczne, które chcą wziąć w niej udział, muszą zarejestrować się do projektu poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie certyfikat.pot.gov.pl, wybierając kategorie certyfikacji, w których potwierdzają stosowanie dobrych praktyk w swoich obiektach.

Wyróżnione Certyfikatem Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej podmioty nie tylko mogą posługiwać się samym certyfikatem i logo projektu w komunikacji ze swoimi klientami, ale otrzymują także wsparcie POT-u, m.in. w postaci:

obecności na mapie Podmiotów wyróżnionych Certyfikatem Dobrych Praktyk POT z bezpośrednim przekierowaniem na swoje indywidualne strony,

promocji w mediach społecznościowych i kampaniach informacyjnych realizowanych przez POT,

dostępu do materiałów szkoleniowych i konkursów dla przedsiębiorców,

możliwości udziału w wydarzeniach branżowych organizowanych przez POT lub pod jej patronatem.

Aktualna liczba wszystkich podmiotów zgłoszonych do certyfikacji przekroczyła 2,7 tysiąca a ponad 1800 z nich może pochwalić się już uzyskaniem Certyfikatu Dobrych Praktyk POT. Pełna lista oraz mapa wyróżnionych podmiotów znajdują się na stronie projektu certyfikat.pot.gov.pl

Wypełnij formularz i zgłoś swój obiekt.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych