Informacje

Fot. Port Gdański/Brosen.wikimedia.org
Fot. Port Gdański/Brosen.wikimedia.org

Port morski w Gdańsku będzie miał lepsze połączenie kolejowe

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 14 kwietnia 2014, 19:16

  • Powiększ tekst

Poprawa dostępu do portu morskiego w Gdańsku ma być celem modernizacji stacji kolejowych obsługujących port. Zakres modernizacji stacji ma wskazać studium wykonalności, na opracowanie którego PKP PLK S.A. podpisały w poniedziałek umowę z firmą Wyg International.

Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Maciej Dutkiewicz poinformował w poniedziałek PAP, że studium wykonalności ma objąć stacje kolejowe aktualnie obsługujące port w Gdańsku, czyli: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Przeróbka oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. Ma też uwzględniać m.in. plany rozwojowe Gdańska, gdańskiego portu oraz kontrahentów korzystających z infrastruktury kolejowej w obrębie stacji.

Studium Wykonalności ma być gotowe we wrześniu 2015 r. Wartość zamówienia wynosi 1,7 mln zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dwa kolejne etapy przedsięwzięcia, czyli projektowanie i realizacja inwestycji, mają być wykonane w latach 2014-2020.

Dutkiewicz poinformował, że kolejowy dostęp do gdańskiego portu ma też poprawić modernizacja towarowej linii (nr 226) na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. W tym miesiącu ma być podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK).

Natomiast w czerwcu ma być podpisana umowa na zasadniczą część prac budowlanych, czyli modernizację linii 226 i budowę nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. W ciągu dwóch lat ma być m.in. przebudowana infrastruktura kolejowa; powstać też ma lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) Gdańsk Port Północy. Rzecznik poinformował, że ma być zbudowane ponad 30 km pojedynczego toru.

Dutkiewicz zapowiedział, że po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km na godzinę, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Obecnie tą trasą może kursować 60 pociągów na dobę, po modernizacji ta ilość wzrośnie do 360. Ponadto budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, ma poprawić warunki żeglugowe.

Poinformował, że PKP PLK planują też poprawić kolejową dostępność do portu w Gdyni. Umowa w sprawie opracowania studium wykonalności ma być podpisana jeszcze w tym roku.

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych