Informacje

Zamek Królewski w Warszawie / autor: Fratria
Zamek Królewski w Warszawie / autor: Fratria

Polska atrakcja wśród najpopularniejszych muzeów świata

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 marca 2023, 22:00

  • Powiększ tekst

Zamek Królewski w Warszawie zajął 23. miejsce w rankingu „The Art Newspaper” najpopularniejszych muzeów na świecie

Wyniki rankingu są potwierdzeniem, że instytucja przyjęła dobrą i skuteczną strategię na czas pandemii. Co szczególnie ważne, nie straciliśmy kontaktu z publicznością - mówią przedstawiciele placówki.

O wysokim miejscu, jakie w prestiżowym rankingu „The Art Newspaper” zajął Zamek Królewski, dowiedzieliśmy się z serwisu organizatora zestawienia. Z redakcją współpracujemy już od dawna wysyłając m.in. informacje o naszej frekwencji. Wiadomość o tegorocznej, w pełni zasłużonej wysokiej lokacie Zamku Królewskiego sprawiła nam wszystkim oczywiście wielką radość i satysfakcję - przekazała PAP Paulina Szwed-Piestrzeniewicz z Zamku Królewskiego w Warszawie-Muzeum.

Jak podkreśliła, tegoroczne wyniki rankingu są przede wszystkim potwierdzeniem, że instytucja przyjęła dobrą i skuteczną strategię na czas pandemii.

W tym trudnym dla wszystkich okresie w Zamku trwała intensywna praca naukowa, edukacyjna, przygotowywane były przyszłe wystawy i projekty artystyczne. Zamek Królewski był także bardzo aktywny w internecie - zaakcentowała.

Co szczególnie ważne, nie straciliśmy kontaktu z naszą publicznością, a kiedy wreszcie instytucje kultury mogły otworzyć swoje drzwi, Zamek od razu był gotowy zaprosić gości i przedstawić im ciekawą propozycję, zarówno wystawienniczą, jak i naukową i edukacyjną. Dużym powodzeniem cieszyły się nasze ważne wystawy czasowe poświęcone m.in. takim wielkim twórcom jak Caravaggio, Botticelli, czy Bellotto. Aktywność Zamku została także dostrzeżona przez polskie media - relacjonowała Szwed-Piestrzeniewicz.

Wierzymy, że wysokie miejsce, jakie zajął Zamek Królewski w tegorocznym rankingu The Art Newspaper przełoży się na naszą popularność przede wszystkim wśród gości zagranicznych. W Polsce Zamek jest instytucją raczej dobrze znaną i świetnie rozpoznawalną, zamkowa fasada wraz z Kolumną Zygmunta są znakiem rozpoznawczym i wizytówką Warszawy - wskazała.

W ubiegłym roku - jak podała - Zamek Królewski w Warszawie wraz z Ogrodami Królewskimi odwiedziło ponad milion 740 tys. osób. To wynik rekordowy. Wśród ekspozycji czasowych wielką popularnością cieszyła się wystawa Botticelli opowiada historię. Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademii Carrara, którą zobaczyło ponad 54 tys. zwiedzających, a także wielka ekspozycja poświęcona twórczości Bernarda Bellotta - wymieniała Szwed-Piestrzeniewicz.

Nieodłączną i bardzo ważną częścią Zamku - jak zaakcentowała - są „przepiękne zabytkowe ogrody, w których w ubiegłym roku zorganizowano zarówno wystawy plenerowe, jak i rodzinne pikniki tłumnie odwiedzane przez gości”.

Odnosząc się do wznowienia pełnej działalności placówki po okresie pandemii zaznaczyła, że Zamek Królewski w Warszawie pracuje już od dawna „na pełnych obrotach”.

Publiczność ściągają kolejne wystawy czasowe. W tej chwili można wciąż oglądać wyjątkową wystawę Miłość i obowiązek poświęconą powstaniu styczniowemu, a także Creme de la creme, na której prezentujemy najciekawsze i najcenniejsze dzieła sztuki, które wzbogaciły kolekcję Zamku w latach 2021-2022. Pod koniec kwietnia zapraszamy wszystkich do Biblioteki Królewskiej na wystawę poświęconą Mikołajowi Kopernikowi, a w lipcu - na wystawę o początkach renesansu włoskiego - wyliczała.

Chociaż po pandemii Zamek ponownie odwiedzają goście, to zaobserwowaliśmy znacznie mniej wizyt zagranicznych grup zorganizowanych. Cieszy natomiast powrót indywidualnych turystów z zagranicy. Z uwagą będziemy pod tym kątem obserwowali zbliżający się sezon wakacyjny - podkreśliła Szwed-Piestrzeniewicz.

W 2022 r. Zamek - jak podała - odwiedziło wielu gości z Ukrainy.

Po wybuchu wojny w tym kraju Zamek przedstawił rozbudowaną ofertę przygotowaną dla Ukraińców. To m.in. zajęcia z muzeoterapii w języku ukraińskim, a także oprowadzania po ekspozycjach zamkowych. W naszych mediach społecznościowych umieszczamy także treści w języku ukraińskim, a nasza strona internetowa została wzbogacona o ukraińską wersję językową - zaznaczyła.

Od dłuższego już czasu z informacją o działalności Zamku Królewskiego staramy się również docierać do mediów zagranicznych. Na przykład materiały o wystawie twórczości Bernarda Bellotta zagościły w mediach włoskich i brytyjskich - dodała Szwed-Piestrzeniewicz.

Czytaj też: Polskie miasta pojawią się w prestiżowym przewodniku

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych