Informacje

Okulary przeciwsłoneczne / autor: Pixabay
Okulary przeciwsłoneczne / autor: Pixabay

UOKiK nakłada duże kary za okulary. Prawie wszystkie to lipa

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 września 2023, 10:01

    Aktualizacja: 8 września 2023, 14:00

  • Powiększ tekst

95 proc. skontrolowanych modeli okularów przeciwsłonecznych nie spełniło wymagań lub miało błędy w oznakowaniu - poinformował w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za wprowadzenie do obrotu okularów przeciwsłonecznych niezgodnych z wymaganiami grozi kara do 100 tys. zł.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcja Handlowa (IH) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przeprowadziły wspólną kontrolę okularów przeciwsłonecznych. Od 20 lutego do 30 kwietnia 2023 r. funkcjonariusze KAS i inspektorzy IH skontrolowali i pobrali na granicy próbki okularów przeciwsłonecznych do badań laboratoryjnych.

Sprawdzono 196 modeli, czyli ok. 500 tys. sztuk; z czego 15 modeli zbadano w laboratorium Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Łodzi.

Zakwestionowaliśmy 186 na 196 modeli okularów przeciwsłonecznych ze względu na oznakowanie, niezgodności formalne i wymagania zasadnicze; to 95 proc. - poinformował w piątek UOKiK. Jak dodał, w zakresie wymagań konstrukcyjnych zakwestionowano cztery modele na 15 zbadanych okularów przeciwsłonecznych. W ich przypadku inspektorzy wykryli też nieprawidłowości formalne lub niezgodność z wymaganiami zasadniczymi.

Do sprzedaży nie trafiło ok. 465 tys. sztuk okularów przeciwsłonecznych, które nie spełniały wymagań.

UOKiK przypomniał, że za wprowadzenie do obrotu okularów przeciwsłonecznych niezgodnych z wymaganiami - np. pod względem konstrukcyjnym - przez producenta bądź importera – grozi kara do 100 tys. zł. Za każdą zaś niezgodność formalną, np. brak danych producenta/importera – grozi kara do 10 tys. zł. Brak oznakowania CE – grozi kara do 20 tys. zł.

Czytaj także: Zwrot na rynku gazu!

pap, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych