Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Elektromobilność to strategiczna branża

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 października 2023, 18:50

  • Powiększ tekst

Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki, która jest również jedną ze strategicznych branż dla rozwoju Polski na najbliższe lata - ocenia się w raporcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności oraz Agencji Rozwoju Przemysłu.

Według raportu: „Elektromobilność kluczem do rozwoju gospodarczego Polski”, Polska ma potencjał do dalszego dynamicznego rozwoju sektora elektromobilności, opartego na rosnącej świadomości społeczeństwa, wsparciu rządowym i zasobach wykształconych pracowników.

Aby zmaksymalizować rozwój sektora e-mobility konieczne jest skuteczne przezwyciężenie wyzwań prawnych, infrastrukturalnych i technologicznych oraz odpowiednie inwestycje w badania i rozwój, dopiero wtedy Polska jest w stanie osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój oparty o nowe technologie i globalne megatrendy jakim jest elektromobilność - ocenia się w raporcie.

Jak przypominają autorzy, na koniec 2022 r. na świecie sprzedanych zostało ponad 10 mln pojazdów elektrycznych, czyli 14 proc. ogólnej sprzedaży nowych samochodów. Rok wcześniej auta na prąd stanowiły 9 proc. sprzedaży, a w 2020 r. poniżej 5 proc. Europa była drugim największym rynkiem pod względem sprzedaży - za Chinami. W ubiegłym roku co piąty pojazd sprzedany w Europie był elektryczny, co przekłada się na 2,7 miliona pojazdów.

Według raportu, polscy przedsiębiorcy słusznie upatrują szansy na zajęcie kluczowego miejsca w łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, jednak aby osiągnąć oczekiwany poziom niezbędne są inwestycje w globalny łańcuch produkcji komponentów do baterii, ogniw, oraz dostaw surowców, a także produkcji pojazdów i infrastruktury ładowania.

Polska już teraz jest jednym z europejskich potentatów produkcji baterii i autobusów elektrycznych, a inwestorzy nie przestają doceniać zalet potencjału intelektualnego i produkcyjnego - zaznacza się. W 2022 r. wielkość eksportu w tej branży wyniosła ponad 12,4 mld euro, z czego 9 mld euro przypadło na baterie, 1,8 mld euro na transformatory, przetwornice, przekształtniki, stacje ładowania. Polska jest też największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE - przypomina się w raporcie.

Zgodnie z przytaczanymi prognozami, udział sektora elektromobilności w krajowym PKB będzie notował tendencję wzrostową, a dostępne szacunki do roku 2050 dają szansę na wzrost tego udziału do 5,7 proc. PKB. Jak podkreśla się w raporcie, stymulacja sektora elektromobilności jest ważna, gdyż bez niej możemy spodziewać się spadku znaczenia przemysłu motoryzacyjnego w krajowym PKB.

Polska wraz z rozwojem branży pojazdów z napędami alternatywnymi może w istotny sposób zwiększyć nakłady na badania i rozwój, które docelowo przełożą się na zwiększenie konkurencyjności gospodarki - ocenia się w raporcie. Środki finansowe przeznaczone na rozwój – w postaci zarówno produkcji samych pojazdów, jak i komponentów oraz półproduktów – mogą w istotny sposób zaktywizować polską myśl technologiczną - wskazują autorzy. Większa koncentracja na technologiach przyszłości, w tym na kreowaniu nowych podmiotów i marek, może w istotny sposób utrzymać funkcjonowanie branży samochodowej Polski jako ważnej gałęzi przemysłu - stwierdza raport. Ostrzega się też w nim, że istnieje istotne ryzyko, iż Polska może stać się zależna od importu kluczowych komponentów, technologii i surowców, co z kolei może wpłynąć na niezależność energetyczną i ekonomiczną.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: Szef BBN: ciągłość dowodzenia nie jest zagrożona

CZYTAJ TEŻ: Gen. Rajmund Andrzejczak zrezygnował ze stanowiska

CZYTAJ TEŻ: Gen. Tomasz Piotrowski złożył wypowiedzenie stosunku służbowego

CZYTAJ TEŻ: Rosja stoi za Hamasem? Niepokojące doniesienia!

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych