Most na Wiśle. Niezwykły popis kunsztu inżynierskiego
Rozpoczął się montaż około 100-metrowej konstrukcji nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu (Świętokrzyskie) – poinformowała w piątek GDDKiA. Ważący 300 ton stalowy element jest stopniowo nasuwany na znajdującą się w rzece podporę nurtową.
Jak przekazała w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to jeden z najtrudniejszych etapów prac przy tej inwestycji. Przygotowania do niego trwały dwa miesiące.
Trzy metry na godzinę
Ważący 300 ton i mierzący 100 metrów stalowy elementy jest obecnie nasuwany na podporę znajdującą się w nurcie rzeki. Operacja odbywa się z prędkością około trzech metrów na godzinę. Przewiduje się, że stalowa konstrukcja osiągnie docelową lokalizację w przyszłym tygodniu.
Montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie ub. roku. Przebudowa starej przeprawy jest realizowana w systemie projektuj i buduj od 2021 roku.
460-metrowa przeprawa powstanie do końca roku
Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola - Przemyśl, komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. W tym celu w 2011 roku został wybudowany nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. Stara, 70-letnia przeprawa została wyłączona z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku; od tej pory ruch pojazdów odbywa się jezdnym obiektem w obu kierunkach.
Budowa nowego mostu o długości ok. 460 metrów potrwa do końca 2024 roku. Wykonawcą robót jest firma Intop z Tarnobrzega. Koszt inwestycji to ok. 70 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu państwa.
PAP, sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Polska ma produkować na potęgę! Na początek - amunicja
Listonosze bez dostępu do skrzynek pocztowych