Informacje

W Europie rośnie zaniepokojenie działalnością obu platform.  / autor: Pixabay
W Europie rośnie zaniepokojenie działalnością obu platform. / autor: Pixabay

Polska chce od KE działań wobec platform Temu i Shein

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 października 2024, 18:31

  • Powiększ tekst

Sześć krajów UE, w tym Polska, wystosowało do Komisji Europejskiej list, w którym domagają się podjęcia działań w sprawie platform sprzedażowych, za pośrednictwem których do klientów w UE dostarczane są towary niespełniające unijnych wymogów. Chodzi o chińskie serwisy Temu i Shein.

List został udostępniony dziennikarzom w Brukseli przed posiedzeniem unijnych ministrów ds. konkurencyjności. Apel do KE wystosowały Niemcy, które poparła Polska, Francja, Holandia, Austria i Dania. Sygnatariusze apelu zwrócili uwagę, że wiele produktów wytworzonych w krajach trzecich i dostarczanych do konsumentów w Unii bezpośrednio za pośrednictwem platform sprzedażowych nie spełnia wymogów UE.

Jeśli naruszenia prawa nie będą bezwzględne wykrywane i karane, zaszkodzi to konsumentom i stworzy nierównowagę z przestrzegającymi prawa dostawcami. Aby zapewnić uczciwą konkurencję i ochronę konsumentów w UE, kluczowa jest konsekwencja w działaniach na rzecz przestrzegania obowiązujących przepisów UE przez producentów i platform handlu elektronicznego, również z krajów trzecich” – czytamy w piśmie.

Akt o usługach cyfrowych obowiązuje także podmioty spoza UE

W liście wprost wskazano na Temu i Shein, które zostały zaklasyfikowane już wcześniej przez KE jako tzw. bardzo duże platformy internetowe. Oznacza to, że oba serwisy muszą przestrzegać zapisów Aktu o usługach cyfrowych (DSA), regulującego m.in. obrót online nielegalnymi produktami. Teraz sześć państw członkowskich domaga się rygorystycznego stosowania wobec tych platform nowych unijnych przepisów.

Wprowadźcie cyfrową specyfikację produkty

W pierwszej kolejności sygnatariusze listu wezwali KE do zebrania danych na temat naruszeń od krajowych koordynatorów usług cyfrowych. Na tej podstawie Bruksela powinna egzekwować zapisy DSA, np. wprowadzając cyfrową specyfikację produktu za pośrednictwem cyfrowego paszportu produktu.

Długa lista zastrzeżeń

W Europie rośnie zaniepokojenie działalnością obu platform. Organizacje konsumenckie, które już wcześniej składały na nie skargi, zarzucają im handel podróbkami, produktami bez atestów oraz manipulowanie konsumentami, w tym podsuwanie im droższych towarów. Do działalności Temu uwagi miało także polskie Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Źródło: PAP

Oprac. GS

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Pracę może stracić ok. 70 tys. osób

W 2023 zysk 2 mld, w 2024 strata 6 mld. „Wyjaśnienie”

Idzie wielkie bezrobocie? „Coraz mniej ofert”

»» Czy jesteśmy gotowi na wyższe rachunki za energię? - rozmowa z red. Agnieszką Łakomą na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych