Informacje

Prezentacja Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów fot. PAP / Paweł Supernak
Prezentacja Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów fot. PAP / Paweł Supernak

Nie ma PIT-ań – elektronika ułatwia życie podatnika

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 marca 2015, 20:42

  • 2
  • Powiększ tekst

W poniedziałek ruszył system wstępnie wypełnionych deklaracji PIT. Do tej pory z nowej usługi skorzystało prawie 700 podatników - poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej minister finansów Mateusz Szczurek.

Minister finansów Mateusz Szczurek powiedział, że nowa oferta administracji podatkowej kierowana jest do coraz liczniejszych zwolenników łatwego, bezpośredniego i bezpiecznego rozliczania dochodów przez internet.

"Usługa ta adresowana jest do najliczniejszej grupy podatników, do osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i które rozliczają się za pomocą deklaracji PIT-37" - poinformował szef resortu finansów.

Dodał, że od lat obserwowany jest bardzo dynamiczny wzrost liczby osób rozliczających się przez internet za pomocą systemu e-Deklaracje, który jest "znany i lubiany"

Wskazał, że działające od godziny czwartej rano w poniedziałek narzędzie umożliwia automatyczne wypełnienie większości pól deklaracji podatkowej przez system informatyczny administracji podatkowej.

"To jest możliwe dzięki temu, że od początku 2015 r, do końca lutego, system e-Deklaracje przyjął ponad 21 mln dokumentów złożonych przez płatników" - powiedział. Poinformował, że z tego 19,5 mln dokumentów to PIT-11.

Jak powiedział Szczurek elektroniczne rozliczenia to rozwiązanie prostsze i tańsze, skuteczniejsze i bezpieczniejsze nie tylko z punktu widzenia administracji podatkowej, ale także z punktu widzenia podatników.

Minister dodał, że do ok. godz. 14 w poniedziałek z nowego systemu skorzystało 689 osób. Zaznaczył, że skorzystania z możliwości wstępnego wypełnienia zeznania podatkowego (tzw. PFR) nadal można rozliczać się przez system elektronicznego rozliczania podatków e-Deklaracje. Poinformował, że formularze PIT można dalej wysłać także pocztą do czego jednak - jak zaznaczył - nie zachęca.

Podczas konferencji przedstawiono dane dotyczące elektronicznych rozliczeń z fiskusem od 2008 r., kiedy ruszył system e-Deklaracje. W pierwszym roku jego działania w ten sposób złożono nieco ponad 103 tys. dokumentów. W kolejnym roku, kiedy do złożenia deklaracji nie trzeba było posiadać specjalnego certyfikowanego podpisu elektronicznego liczba złożonych dokumentów wzrosła do 760 tys., w następnym roku było to 3,4 mln dokumentów, w zeszłym roku ponad 23 mln, a do 2 marca br. do systemu wpłynęło ponad 26,5 mln dokumentów, czyli więcej niż w całym ubiegłym roku.

Resort finansów liczy, że w tym roku z usługi wstępnego rozliczenia PIT skorzysta pół miliona podatników.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej MF wstępne rozliczenie przygotowywane jest na podstawie informacji pochodzących z informacji PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2014 r. otrzymanych od płatników. Nie obejmuje ona m.in. przychodów otrzymywanych od organów rentowych (np. ZUS). Jeśli więc podatnik otrzymał przychody od organów rentowych musi je uwzględnić (dopisać) w zeznaniu.

Z usługi mogą korzystać osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które muszą rozliczyć podatek za 2014 r. na formularzu PIT-37. Usługa dostępna jest zarówno dla podatników rozliczających się indywidualnie jak i wspólnie z małżonkiem. Istnieje możliwość także rozliczenia jako rodzic samotnie wychowujący dziecko.

Każdy użytkownik może wejść na zakładkę "Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe" na stronie internetowej Portalu Podatkowego, zalogować się, pobrać wypełniony formularz, potwierdzić go lub uzupełnić o ulgi, preferencje, czy 1 proc. na OPP.

Aby pobrać i wysłać rozliczenie potrzebne są takie dane jak: identyfikator podatkowy – PESEL/NIP, imię i nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu za 2014 r. (niezbędna do pobrania PFR), kwota przychodu za 2013 r. (niezbędną do wysyłki zeznania), adres e-mail – na który przesłany zostanie "kod autoryzujący" numer identyfikacyjny zeznania pozwalający na odszukanie zeznania w systemie i pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

MF ostrzega, że po przekroczeniu limitu pięciu błędnych prób uwierzytelniania rozliczenia nastąpi automatyczna blokada dostępu do usługi. W tej sytuacji nadal będzie można rozliczyć się za pomocą systemu e-Deklaracje lub papierowo.

Możliwość wstępnego wypełnienia przez administrację podatkową PIT-ów podatników wprowadzono uchwaloną we wrześniu ubiegłego roku nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Weszła ona w życie 1 stycznia br.

PAP, sek

Powiązane tematy

Komentarze