Nowe inwestycje za blisko 100 mln euro w tyskiej fabryce Fiata
Blisko 100 mln euro zainwestowano w tym roku w tyskiej fabryce spółki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji wytwarzanych tu modeli: Fiata 500 i Lancii Ypsilon – podali przedstawiciele zakładu.
„Kolejne ok. 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u naszych dostawców” – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami w Tychach dyrektor finansowy spółki FCA Poland Czesław Świstak.
Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki – Fiata 500 – jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej "pięćsetce" zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od ośmiu lat auta – zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali. Nowa wersja Lancii Ypsilon wytarzana jest od niedawna; jej premierę zaplanowano za kilka dni na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.
„Samochód przeszedł głęboką modernizację, kosztem kilkudziesięciu milionów euro. Nowe są m.in. przód i tył auta, zderzaki, deska rozdzielcza, radio, nawigacja, liczne akcesoria; to naprawdę głębokie zmiany” – powiedział dyrektor fabryki Antoni Greń.
Ma nadzieję, że popyt na nową wersję tyskiej lancii będzie co najmniej na tym samym poziomie jak dotąd, kiedy fabryka wytarzała dotychczasowy model. Lancia powstaje w Tychach od 2011 roku.
Przedstawiciele FCA Poland oficjalnie potwierdzili, że w pierwszym półroczu 2016 r. fabryka w Tychach ostatecznie zakończy produkcję modelu Ford Ka, wytwarzanego tu od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Dyrekcja zapowiada, że zmniejszenie produkcji spowodowane zaprzestaniem wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty.
W 2015 r. – jak zapowiedział dyr. Greń – roczna produkcja tyskiego zakładu będzie nieznacznie mniejsza niż przed rokiem, głównie z powodu zmniejszonej produkcji Forda Ka. Plan na 2015 r. zakłada wytworzenie w sumie ok. 303 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. w 2014 r. W tej liczbie najwięcej – ok. 198 tys. – będzie modelu Fiat 500.
Nieznaczne zmniejszenie produkcji widać także po wynikach ośmiu miesięcy tego roku. Do końca sierpnia tyska fabryka FCA wyprodukowała ponad 215,3 tys. aut wobec niespełna 218,8 tys. w tym samym czasie ubiegłego roku. Najwięcej – ponad 129,8 tys. egzemplarzy – było w tym roku Fiata 500; produkcja Lancii Ypsilon przekroczyła 40 tys. sztuk, Abartha 500 – 9,2 tys. aut, a Forda Ka – 36,2 tys. aut.
Zatrudniający niespełna 3,4 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętuje w tym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln) i popularnego malucha (2,1 mln); łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów. W Tychach wyprodukowano też ponad milion samochodów z każdego z modeli: Fiat 500, Fiat Seicento i Fiat Cinquecento.
Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie 56 firm, w których pracuje w sumie 6,1 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu w Tychach codziennie pracuje ponad 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce.
Przedstawiciele FCA Poland nie komentują spekulacji prasowych dotyczących możliwości ulokowania w Tychach produkcji kolejnej wersji Fiata Panda. Ten model był wytwarzany w tyskim zakładzie w latach 2003-2012, jednak produkcję nowej wersji tego auta ulokowano we włoskiej fabryce koncernu nieopodal Neapolu. Od kilku miesięcy w mediach pojawiają się informacje, że kolejna wersja może znów trafić do fabryki we Tychach.
W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała 313,9 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów, który w 2014 r. wyprodukował 4,6 mln aut.
PAP, sek