Obniżono wymagania w konkursie na prezesa UOKiK
W ponownym naborze na stanowisko Prezesa UOKiK, w którym obniżono wymagania dla kandydatów wpłynęło 10 ofert - poinformowała kancelaria premiera. Według nowych wymogów kandydaci nie muszą mieć już "szerokiej wiedzy w zakresie polityki gospodarczej państwa".
Poprzedni konkurs, ogłoszony w styczniu, po odwołaniu z funkcji szefa Urzędu Adama Jassera, został odwołany. Jak podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, w związku z tym, że nabór do obecnego konkursu dopiero się rozpoczął, "termin jego zakończenia na tym etapie jest trudny do ustalenia".
Kandydatury można było zgłaszać do 11 marca. W nowym naborze obniżono wymagania związane z wykonywaniem stanowiska: zniknęła preferencja, by kandydat miał "szeroką wiedzę w zakresie polityki gospodarczej państwa".
W wymaganiach pożądanych (nie określonych w ustawie) pozostało natomiast "doświadczenie w kierowaniu złożoną, wieloosobową organizacją" oraz "znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym reprezentowanie Urzędu na forach instytucji międzynarodowych".
Wśród koniecznych wymagań do objęcia tego stanowiska ustawa o UOKiK wymienia m.in. posiadanie tytułu magistra lub równorzędnego, korzystanie z pełni praw publicznych, niekaralność, wykazywanie się kompetencjami kierowniczymi, przynajmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym oraz wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Prezesa Urzędu.
Do unieważnionego pod koniec lutego konkursu na stanowisko prezesa UOKiK zgłosiły się cztery osoby. Ich nazwiska nie zostały ujawnione. Informując 21 stycznia o odwołaniu Jassera, rzecznik rządu Rafał Bochenek przewidywał, że procedura wyłonienia nowego prezesa może potrwać do miesiąca.
Do kompetencji prezesa UOKiK należy kształtowanie polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów. Prezes Urzędu odpowiada bezpośrednio przed premierem.
Zgodnie z ustawą o UOKiK premier powołuje prezesa UOKiK spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Nabór przeprowadza zespół powołany przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów.
(PAP)