Łódź przeznaczy 150 mln zł na wymianę taboru
Łódzki przewoźnik miejski MPK-Łódź w ciągu dwóch lat zamierza wymienić tabor za 150 mln zł pozyskanych z funduszy Unii Europejskiej. W planach spółki jest zakup m.in. 12 niskopodłogowych tramwajów oraz 17 w pełni elektrycznych autobusów.
Plany inwestycji w wymianę taboru przedstawił w czwartek prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi Zbigniew Papierski.
"Po dostarczeniu nowych tramwajów kursujących już na trasie W-Z, chcemy kontynuować wymianę naszych pojazdów. W marcu złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o sfinansowanie ze środków unijnych zakupu 12 niskopodłogowych tramwajów" - poinformował.
Dodał, że w ciągu dwóch-trzech lat na łódzkie tory wyjadą 42 nowoczesne pojazdy szynowe, ponieważ wcześniej miasto zapowiedziało zakup 30 tramwajów w ramach inwestycji +Tramwaj dla Łodzi+ związanej z modernizacją torowisk i zajezdni Chocianowice.
"Bardzo się z tego cieszymy, ponieważ nasza flota tramwajowa nie jest najmłodsza i pod tym względem nie należymy do liderów" - powiedział prezes miejskiej spółki.
Zdaniem Papierskiego 12 nowych pojazdów szynowych trafi do Łodzi w 2018 roku i będzie obsługiwało linię nr 14. Na ich zakup MPK-Łódź zamierza pozyskać z funduszy UE ok. 117 mln zł brutto.
W sumie w najbliższych latach w planach łódzkiego przewoźnika jest wymiana taboru za 150 mln zł. Prezes zapowiedział, że w tym roku zwiększy się on o 34 niskopodłogowe autobusy jednoczłonowe (12 metrowe) i 5 samochodów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
Poinformował również o złożeniu wniosku na zakup ze środków unijnych 17 elektrycznych autobusów wraz z wybudowaniem infrastruktury niezbędnej do ich obsługi, co ma kosztować ok. 38 mln zł.
"Wychodzimy naprzeciw energooszczędnym i niskoemisyjnym rozwiązaniom w transporcie publicznym i uruchomimy dwie linie przebiegające przez centrum miasta całkowicie obsługiwane przez pojazdy elektryczne" - tłumaczył.
MPK-Łódź obecnie dysponuje 436 autobusami, w tym 211 to pojazdy przegubowe oraz 300 tramwajami, z których 47 jest niskopodłogowych. W 2014 i 2015 r. tabor przewoźnika powiększył się o 80 nowych autobusów marki Mercedes i Solaris, a na początku obecnego roku do Łodzi dotarły wszystkie 22 tramwaje typu Swing, zakupione od bydgoskich zakładów Pesa w ramach modernizacji trasy W-Z.
(PAP)