Informacje

System komunikacyjny glomeracji łodzkiej zyskał cenne uzupełnienie / autor: Fratria / MK
System komunikacyjny glomeracji łodzkiej zyskał cenne uzupełnienie / autor: Fratria / MK

Łódź: ważny projekt komunikacyjny gotowy!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 grudnia 2021, 14:35

    Aktualizacja: 19 grudnia 2021, 14:37

  • Powiększ tekst

W poniedziałek, po ponad trzech latach przerwy, tramwaje wrócą na trasę między Łodzią i Zgierzem. Połączenie tramwajowe zostało zawieszone w 2018 r. ze względu na zły stan torowiska łączącego oba miasta. W niedzielę inwestycja modernizacji trasy za 37 mln zł została oficjalnie ukończona.

Powstałe ponad 100 lat temu torowisko nigdy wcześniej nie było bowiem kompleksowo remontowane, a wykonywano na nim jedynie bieżące naprawy. Ze względu na zły stan torów i trakcji w lutym 2018 r. tramwaje zastąpiły autobusy, które przez ponad trzy lata kursowały po wąskiej, ruchliwej drodze i często stały w korkach.

Dlatego – jak podkreślił na niedzielnej konferencji prasowej w Zgierzu prezydent tego miasta Przemysław Staniszewski – tak ważne dla mieszkańców Zgierza było przywrócenie tramwajowego połączenia z Łodzią.

To moment ważny dla mojego samorządu, ale także dla samorządu łódzkiego. Wznawiamy i przywracamy połączenie, które 120 lat temu umożliwiło sprawne przemieszczanie się między Łodzi i Zgierzem. Dziś po pewnych niedogodnościach związanych z zawieszeniem tej linii i perturbacjach związanych z realizacja przedsięwzięcia dzięki dobrej woli i determinacji wielu osób doszło do zrealizowania tej inwestycji” – ogłosił.

Zaznaczył, że inwestycja powiodła się dzięki zaangażowaniu marszałka woj. łódzkiego Grzegorza Schreibera oraz wsparciu strony rządowej w osobie wiceministra funduszy i polityki regionalnej Waldemara Budy, a także dobrej współpracy z prezydent Łodzi Hanna Zdanowską.

Dziś faktem stała się duża inwestycja przy ogromnym wsparciu różnych stron finansowania, przede wszystkim środków Urzędu Marszałkowskiego, RPO Województwa Łódzkiego, ale również wsparciu strony rządowej i ministerstwa. Dziękuję, bo nie byłoby to możliwe gdyby nie wspólna wola” – podkreślił Staniszewski.

Buda dodał, że to historyczna chwila, ponieważ - jak przyznał - po zawieszeniu linii w 2018 r., niewielu było optymistów wierzących w tak szybkie przywrócenie tramwaju między miastami aglomeracji łódzkiej.

Nie wchodząc w szczegóły, na ten projekt wydano kilkadziesiąt milionów złotych. Były wątpliwości, czy tak duża kwota do zainwestowana akurat w tej projekt to jest najlepszy pomysł, ale przy współpracy wszystkich zainteresowanych doprowadziliśmy do tej sytuacji. Jedyną szansą na udrożnienie tego odcinka było przywrócenie tej linii tramwajowej. Dziś możemy się tylko z tego cieszyć” - przekonywał wiceminister.

Prezydenci obu miast, wiceminister Buda oraz marszałek Schreiber w niedzielę, jako pierwsi pojechali tramwajem po zmodernizowanej trasie.

»» Komunikacyjna rewolucja w stolicy czytaj tutaj:

Jutro wielka chwila dla stołecznych kierowców?

W poniedziałek zaś oba miasta połączy zmodyfikowana linia nr 6. Tramwaj będzie jeździł z pl. Kilińskiego w Zgierzu przez przystanek Piotrkowska Centrum, do pl. Reymonta aż do pętli Widzew-Augustów. Docelowo, po zakończeniu trwających w Łodzi remontów, na trasę wróci linia 45, która połączy zaś zgierski plac Kilińskiego z pętlą przy ul. Północnej w Łodzi. Tramwaj ma jeździć średnio co 15 minut, natomiast w weekendy i święta co 20 minut.

Zlikwidowana zostanie zastępcza linia autobusowa Z45, a autobus Z46 połączy Zgierz z Ozorkowem.

Po zamknięciu linii, prezydent Zgierza pozyskał środki na remont najbardziej zdegradowanego odcinka od granic miasta (przy pętli na Helenówku) do Kuraka w ramach środków Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. Następnie udało się pozyskać dodatkowe środki krajowe. Dzięki dofinansowaniom wiadomo było, że uda się zrealizować remont całej linii 45: od Helenówka do placu Kilińskiego. Ostatecznie koszt przywrócenia linii tramwajowej, łącznie z remontem fragmentu od Kuraka do placu Kilińskiego wyniósł ponad 37 mln zł.

W ramach inwestycji przebudowano cały układ torowy wraz z siecią trakcyjną, pasażerowie zyskali komfortowe, podwyższone przystanki wyposażone we wiaty oraz tablice systemu informacji pasażerskiej. Powstało też pięć parkingów dla rowerów (Bike&Ride) wraz małą architekturą i oświetleniem oraz trzy parkingi samochodowe (Park&Ride), a także zbudowano drogę dla rowerów wzdłuż ul. 1 Maja od Orlej do Łódzkiej.

Z okazji otwarcia zmodernizowanej trasy mieszkańcy Zgierza i Łodzi uczestniczyli w niedzielę w pikniku zatytułowanym „Ja tu jeszcze wrócę” i zorganizowanym we współpracy z Klubem Miłośników Starych Tramwajów z Łodzi. Można było posłuchać występów Orkiestry MPK w Łodzi oraz łódzko-zgierskiej kapeli podwórkowej Bigiel Banda, wysłuchać nieznanych historii i anegdot związanych z linią 45 i tramwajami. Przygotowano okolicznościowe publikacje oraz pamiątkowe bilety.

Trasę do Łodzi z powrotem można było pokonać wagonami z różnych epok: od powojennej, przez czasy PRL po współczesność. Był też najnowszy wagon, który będzie obsługiwał połączenie ze Zgierza do Łodzi.

Bartłomiej Pawlak, PAP, sek

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.