Stanecki: „ŚDM to okazja dla wzorcowej realizacji misji publicznej TVP”
XXXI Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016 to kontynuacja międzynarodowych, religijnych spotkań młodych z całego świata, które powstały z inicjatywy papieża Jana Pawła II. To także kolejny sprawdzian dla polskich służb bezpieczeństwa i wreszcie wielkie przedsięwzięcie infrastrukturalne, logistyczne i medialne. Telewizja Polska jako główny nadawca ŚDM komentuje: „to służba i misja dla TVP”.
XXXI Światowe Dni Młodzieży odbywają się w dniach od 26 do 31 lipca w Krakowie. Całość wydarzenia ma transmitować Telewizja Polska jako główny nadawca religijnego święta, a sygnał z 24 wozów transmisyjnych (11 w technologii HD) i 23 stacji satelitarnych ma być nadawany na cały świat. To olbrzymie wyzwanie logistyczne, infrastrukturalne i medialne. Nad obsługą medialną ma czuwać blisko 1000 osób, a specjaliści pracujący na miejscu wydarzenia będą zatrudnieni zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
Telewizja Polska podkreśla jednak, że nie technologia, czy zakres zaangażowanych środków w przygotowanie święta mają największe znaczenie. Na zeszłotygodniowej konferencji poświęconej prezentacji ramówki ŚDM, prezes Zarządu TVP, Jacek Kurski mówił: „Jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, jakie mamy zaszczyt realizować. To wyjątkowy czas modlitwy, duchowego przezywania, refleksji nad tym co ważne i mądre. Cieszymy się, że to właśnie Telewizja Polska będzie mogła towarzyszyć widzom w przeżywaniu tego wyjątkowego czasu”.
Wiceprezes Telewizji Polskiej, Maciej Stanecki (na zdjęciu) również podkreślił: „Najważniejsza jest misja, którą TVP może spełnić, ponieważ wypełniamy w ten sposób służebną rolę wobec widzów, dając prostszy i łatwiejszy dostęp do przeżywania doniosłych wydarzeń w nowoczesny sposób, za pomocą specjalnych platform oraz internetu”.
Dla TVP będzie to poważny egzamin z możliwości technicznych, podobny do Euro 2016. Jak powiedział wiceprezes TVP: „W czasie Mistrzostw Europy pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie udźwignąć ogromny ruch na stronach. W szczytowym momencie mieliśmy 1,28 mln wejść podczas meczu Polska–Ukraina. Konkurencja miała swoją wpadkę w przypadku meczu Polska-Ukraina przy znacznie mniejszych obciążeniach. Nam się wszystko udało i można powiedzieć, że to są rekordowe liczby w polskim internecie. Ponad 250 tysięcy jednoczesnych transmisji to liczba potężna. Wciąż rozwijamy streaming treści i jesteśmy pewni, że podołamy zwiększonemu ruchowi w sieci”.
Do obsługi ŚDM mają być wykorzystane najnowocześniejsze wozy transmisyjne, nadajniki satelitarne, dodatkowe źródła transmisji światłowodowej i emisji. Telewizja Polska stworzyła dwa dedykowane kanały streamingowe (sdmnazywo.tvp.pl; sdmlive.tvp.pl), gdzie poza transmisjami z najważniejszych wydarzeń pokaże relacje osobiste pielgrzymów, reportaże i filmy dokumentalne. Z okazji ŚDM powstały dodatkowe łącza światłowodowe, które mają zabezpieczyć jakość sygnału. Stanecki ostrzega jednak przed możliwymi problemami z przepustowością internetu, z którego korzystanie może być utrudnione ze względu na bardzo dużą liczbę użytkowników.
„Wirtualne kanały streamingowe mają sens tylko wtedy, kiedy służą realizacji misji Telewizji Polskiej, czyli przyczyniają się do tego, że każdy zainteresowany uczestnictwem w tego rodzaju wyjątkowym wydarzeniu jak Światowe Dni Młodzieży będzie mógł w jak najpełniejszy sposób śledzić ich przebieg” – komentuje wiceprezes Telewizji Polskiej.
Już dziś, tj. 27 lipca będziemy witać papieża Franciszka na lotnisku Kraków-Balice, Telewizja Polska wyemituje transmisję na kanałach: TVP 1, TVP 2 i TVP Polonia oraz na kanałach w internecie. Przez całą wizytę działać będzie również studio ŚDM prowadzone przez Krzysztofa Ziemca, Paulinę Guzik, Annę Popek, Joannę Ładzińską-Molak i Marka Zająca, którzy będą zapowiadać poszczególne wydarzenia z wizyty papieża.
Światowe Dni Młodzieży to przykład tego, w jaki sposób publiczny nadawca wypełnia swoją rolę informacyjną. Za jego pośrednictwem sygnał satelitarny będzie rozchodził się na cały świat. Nie będzie to jednak okazja do zysków: reklam będzie emitowanych znacznie mniej, o ograniczonych tematycznie treściach. Wyświetlane będą w blokach poza ramówką obchodów. Ponieważ plan wizyty papieskiej jest bardzo napięty i uzupełniony dodatkowymi, specjalnymi audycjami, reklamy będą puszczane poza normalnym harmonogramem.
Maciej Stanecki uchyla rąbka tajemnicy w kwestiach finansowych: „Mogę powiedzieć, że na obsługę ŚDM wydamy więcej niż przypadnie nam z funduszu Skarbu Państwa, który wsparł nas w organizacji (9 mln zł – przyp. red.). Mamy jednak do wypełnienia misję: TVP ma towarzyszyć widzom w przeżyciu wyjątkowego czasu, a reklamy nie mogą zanadto zakłócać tych przeżyć”.
Telewizja Polska nie oszacowała jeszcze spodziewanych wyników oglądalności, jednak prognozy są optymistyczne: „Spodziewamy się ogromnej oglądalności począwszy od wtorkowej mszy świętej pod przewodnictwem kardynała Stanisława Dziwisza, rozpoczynającej Światowe Dni Młodzieży”.
W odniesieniu do bezpieczeństwa podczas ŚDM oraz w obliczu ostatnich ataków na dziennikarzy TVP na Opolszczyźnie czy Podlasiu, Stanecki pytany o zapewnienie dodatkowej ochrony ze strony nadawcy reporterom pracującym na miejscu obchodów odpowiedział: „W trakcie ŚDM i wizyty papieża Franciszka w Polsce TVP działa w trybie nadzwyczajnym. Zarząd upełnomocnił grupę pracowników do podejmowania samodzielnych decyzji w wypadku nadzwyczajnych zdarzeń, również takich, które mogłyby zagrozić naszym pracownikom. Na miejscu będę zarówno ja, jak i prezes Kurski, w stałym kontakcie z producentami i wydawcami wszystkich transmisji i audycji. Jeśli chodzi o problem bezpieczeństwa dziennikarzy to są specjalne procedury: w pierwszej kolejności jest kontakt bezpośredni z wydawcą, który na chłodno, z pewnej odległości ocenia sytuację. Nie spodziewamy się jednak nadzwyczajnych wydarzeń. Od tego są służby państwowe, które sprawdziły się podczas szczytu NATO”.
Wiceprezes Zarządu TVP S.A. w rozmowie odniósł się również do projektu Press Clubu Polska, który postulując o nowelizację prawa prasowego, zwrócił się z projektem do prezydenta, prosząc o wzmocnienie ochrony dziennikarzy. Zawód ten byłby traktowany analogicznie jak funkcjonariusz publiczny na służbie: „Uważam, że to jest bardzo dobry postulat. Jestem absolutnie za tym, aby dziennikarz w trakcie pracy był chroniony ustawowo, tzn. w razie ewentualnej krzywdy, jaka mogłaby się mu przydarzyć, zadośćuczynienie byłoby dochodzone na drodze oskarżenia publicznego. To jest naprawdę zasadne”.
NB
Polecamy - http://wpolityce.pl/tv - tu znajdziesz pełny, aktualny program telewizyjny, w tym TVP!