Przełom w silnikach i kolejny we wzornictwie [galeria]
Sensacja i zachwyt - takie emocje towarzyszą nowemu rozdziałowi motoryzacji, jaki koncern właśnie pisze. Marka jest w nowej rundzie zgarniania nagród za nową technologię i wzornictwo, na które mówi się dziś popularniej design
SkyActiv-X, pierwszy na świecie silnik benzynowy wykorzystujący zapłon samoczynny, dostępny w zastosowaniach komercyjnych zdobył nagrodę za Najbardziej Znaczącą Innowację Technologiczną Roku w konkursie Quattroruote Global Tech Award w Mediolanie.
W Paryżu, Mazda Vision Coupe została uznana za Najpiękniejszy Samochód Koncepcyjny Roku przez Jury Międzynarodowego Festiwalu Samochodowego 2018.
Podczas Salonu Samochodowego w Brukseli 2018, silnik SkyActiv-X otrzymał FuturAuto 2018, Trofeum za Innowacje w Dziedzinie Motoryzacji, przyznane przez Belgijskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych i Technologii Mobilnych (UJBAM).
Skyactiv-X to autorska jednostka Mazdy następnej generacji, odznaczająca się nowatorską metodą spalania - SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą). Technologia SPCCI łączy zapłon świecowy z tradycyjnego silnika benzynowego z zasadą zapłonu samoczynnego, właściwą silnikom Diesla i korzysta z najlepszych właściwości każdego z nich, odznaczając się szeroką skalą obrotów użytecznych i czystością spalin przy natychmiastowej reakcji na ruch przepustnicy i niskim zużyciu paliwa.
W samochodzie z silnikiem o pojemności skokowej 2 litry system SkyActiv-X pozwala uzyskać redukcję zużycia paliwa o 20 proc. w porównaniu do silnika Skyactiv-G. Ponadto, podczas jazdy w obszarach, na których samochód przeważnie porusza się powoli, zużycie paliwa może się obniżyć nawet do 30 proc., dzięki wykorzystaniu spalania bardzo ubogiej mieszanki.
Wierzymy, że technologia Skyactiv-X pomoże nam w spełnieniu naszego marzenia o silniku benzynowym, który jest tak energooszczędny, jak silnik wysokoprężny i zapewnia szybkość reakcji i oszczędność właściwą dla silników Diesla, a jednocześnie jest wyważony i cichy jak silnik benzynowy, zachowując poziom wydajności zbliżony do ideału wśród silników spalinowych. Jestem niezwykle dumny z dokonań naszych inżynierów. Ta nagroda jest dla nas olbrzymią zachętą, by kontynuować nasze starania, aby innowacyjna technologia w swojej najlepszej wersji mogła być wkrótce wykorzystywana przez naszych klientów - powiedział Kiyoshi Fujiwara, dyrektor wykonawczy w Mazda Motor Corporation.
Jednak najbardziej widoczny, co wyróżnia markę, jest wzornictwo, zwane dzisiaj popularnie design-em. Mazda 6 III generacji, zaprezentowana w 2012 roku, miała tak ogromny wpływ na świat motoryzacji, że dziś można powiedzieć, że po jej premierze wszystkie marki na rynku zaczęły naśladować jej charakterystyczny design i wyglądać jak Mazda. Design wyróżnia i określa Mazdę już od 16 lat. Produkowana od 2002 roku Mazda 6 I generacji takiego wpływu na konkurencję nie miała, za zdecydowanie wyprzedziła swoje czasy wyglądem i do dziś trzyma fason, nie wyglądając na „swoje lata”.
Od czasu premierowej prezentacji podczas Salonu Samochodowego w Tokio modelu Vision Coupe, najnowszej odsłony stylistyki projektowania zgodnie z filozofią Kodo – Dusza Ruchu, jesteśmy oszołomieni entuzjastycznymi reakcjami. Prestiżowe nagrody w Paryżu, Mediolanie i Brukseli, które doceniają nasze technologiczne innowacje to wymarzony początek roku 2018 - podsumował Kevin Rice, dyrektor designu Mazda Motor Europe.
mw