PAIH otworzy w lipcu biuro w Moskwie
W lipcu Polska Agencja Inwestycji i Handlu uruchomi biuro handlowe w Moskwie - poinformował w piątek wiceszef Agencji Wojciech Fedko. Dodał, że celem placówki w stolicy Rosji będzie m.in. ułatwienie rodzimym przedsiębiorcom debiutu w roli inwestorów.
„Federacja Rosyjska znajduje się w pierwszej dziesiątce naszych głównych rynków zbytu, jednak potencjał na zwiększenie wartości wymiany jest jeszcze większy - pokazują to zeszłoroczne dane o kilkunastoprocentowym wzroście eksportu” - zaznaczył w komunikacie wiceszef Agencji.
Według PAIH w 2017 r. eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej był wyższy niż rok wcześniej o 18,9 proc. Była to zasługa m.in. znacznego zdynamizowania sprzedaży do Rosji (wzrost eksportu o 18,5 proc.), ale także na rynki Białorusi i Ukrainy.
Jak wyjaśnił Fedko, głównym celem przedstawicielstwa Agencji w Moskwie będzie „poprawa dynamiki sprzedaży polskich dóbr i usług, ale też ułatwienie rodzimym przedsiębiorcom debiutu w roli inwestorów”.
Współpracę polskim przedsiębiorcom z rosyjskimi firmami ma też ułatwić podpisane na początku czerwca memorandum o współpracy (MoU) z Roscongress Foundation, jedną z najważniejszych rosyjskich organizacji przygotowujących wydarzenia skierowane do przedsiębiorców - wyjaśniła PAIH.
„To milowy krok dla naszej obecności w Rosji. Nie wyobrażaliśmy sobie sprawnego funkcjonowania biura handlowego w Moskwie bez wsparcia Roscongress” - powiedział Fedko, który podpisał memorandum o współpracy podczas Forum Ekonomicznego w Petersburgu.
Fedko przypomniał też, że w ramach realizacji programu promocji 12 polskich branż, PAIH organizuje stoiska narodowe na całym świecie, także w Rosji. „Od początku 2018 roku promujemy tutaj polski sektor biotechnologii i farmacji, budownictwo oraz maszyny dla górnictwa i przemysł lotniczy” - wyliczył. Ma to, jak zaznaczył pomóc w kontaktach z rosyjskimi firmami i ułatwić polskim producentom wejście na „ten duży, ale dość trudny rynek”.
Podpisana przez PAIH umowa z powstałą w 2007 r. Roscongress Foundation, zakłada współpracę w zakresie organizacji i promowania wydarzeń biznesowych. Podobne porozumienia zawarły już z Agencją takie kraje jak: USA, Finlandia, Izrael, Niemcy i Szwecja.
PAP, sek