1,2 mld zł na PKM
Ponad 1,2 mld zł ma kosztować budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) z węzłami integracyjnymi i zakupem taboru. Ok. 20-km linia PKM ma być oddana do użytku w 2015 roku.
W poniedziałek na terenie budowy przystanku PKM Port Lotniczy (w sąsiedztwie terminalu T2) wmurowano kamień węgielny pod budowę kolei.
Nowa ok. 20-km linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Inwestycja ma poprawić komunikację w regionie. To pierwsza linia kolejowa budowana w kraju od 30 lat.
Marszałek województwa Mieczysław Struk jest przekonany, że "to historyczna chwila". Tłumaczył, że "PKM z jednej strony ma rozwiązać problem dojazdu do lotniska, ale to też budowa korytarza transportowego łączącego metropolię gdańską z Kaszubami, w szczególności z Kartuzami i z Kościerzyną". "Chcemy ograniczyć ruch samochodowy na tej trasie i chcemy silniej związać tę część Kaszub z Trójmiastem" - dodał. Jego zdaniem PKM to szansa na rozwój regionu.
Uczestniczący w uroczystości minister transportu Sławomir Nowak zwrócił uwagę, że Pomorze staje się jednym z najlepiej skomunikowanych regionów w Polsce.
"To kluczowa inwestycja z punktu widzenia połączeń komunikacyjnych w regionie pomorskim; po raz pierwszy stolica regionu - Gdańsk będzie skomunikowana z Kaszubami" - dodał.
Poinformował, że za około miesiąc będzie podpisana umowa o zwiększeniu unijnego dofinansowania inwestycji o kwotę 105 mln zł. Obecnie unijna dotacja wynosi 550 mln zł.
Wiceminister rozwoju regionalnego Paweł Orłowski podczas uroczystości poinformował, że to pierwsza inwestycja, która jest wpisana w program rozwojowy Inwestycje Polskie. "Współfinansowanie projektu będzie realizowane przez emisję obligacji, wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego" - tłumaczył. Wartość obligacji wynosi 170 mln zł.
Dariusz Blocher, prezes spółki Budimex (lider konsorcjum budującego kolej) powiedział dziennikarzom, że budowa trwa od dwóch miesięcy. "Prace budowlane, tj. roboty ziemne i palowanie prowadzone są praktycznie na całej długości trasy" - dodał.
Główny szlak PKM (do obwodnicy Trójmiasta) biegnie po starej, przedwojennej linii kolejowej tzw. kokoszkowskiej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły.
W ramach inwestycji mają powstać m.in. 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do połączenia z linią nr 201 Gdynia-Kościerzyna, 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201, osiem przystanków pasażerskich oraz 16 wiaduktów kolejowych, osiem wiaduktów drogowych i pięć przejść nad torami.
Władze województwa liczą, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada się, że z połączenia korzystać mogą głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub. Według przeprowadzonych badań z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów.
Dzięki PKM także Gdynia będzie miała bezpośrednie połączenie kolejowe z portem lotniczym. Gdańsk natomiast odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.
(PAP)