Informacje

Zgubienie dowodu zgłaszaj przez internet

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 1 sierpnia 2018, 18:09

  • Powiększ tekst

Każdy, kto zgubi lub uszkodzi dowód osobisty, może to zgłosić przez internet; od początku wakacji z tej usługi skorzystało 1676 osób - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.

Jak zaznaczyli autorzy komunikatu, żeby zgłosić zgubienie lub uszkodzenie dowodu osobistego przez internet, trzeba mieć Profil Zaufany - narzędzie, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w internecie.

Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod Ciebie podszyć - napisali autorzy. To, jak założyć Profil Zaufany, można sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.

Po pierwsze, pamiętaj, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt Cię nie może wyręczyć. Musisz to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych formularz w ich imieniu mogą złożyć odpowiednio - rodzic, opiekun prawny lub kurator - czytamy w komunikacie.

Autorzy poinformowali, że aby zgłosić zgubienie dowodu, należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl, kliknąć przycisk „Wyślij zgłoszenie” i zalogować się na swój Profil Zaufany. Następnie należy wybrać, co chce się zgłosić - utratę lub uszkodzenie dowodu.

Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu - wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu. Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód) - instruują autorzy.

Autorzy zaznaczyli, że osoba zgłaszająca musi odpowiedzieć, czy i w jaki sposób chce otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, a następnie sprawdzić i podpisać wniosek elektronicznie. Na koniec trzeba wysłać zgłoszenie - system wyświetli komunikat, że zostało wysłane, a użytkownik dostanie urzędowe poświadczenie przedłożenia wniosku. Zgłaszający uszkodzenie dowodu musi zanieść go do urzędu albo wysłać pocztą. Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, usługa jest w pełni bezpłatna.

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet. Zatrzymaj zaświadczenie - może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące - napisali autorzy komunikatu. Podkreślili, że zaświadczenie nie jest dokumentem tożsamości.

Wniosek o wydanie nowego dowodu również można złożyć online.

Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł - zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom. Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również policję. Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód” - poinformowali.

Według autorów komunikatu, od uruchomienia tej usługi, czyli od 22 września 2017 r., skorzystało z niej 10 243 osoby. Od początku wakacji, czyli od 23 czerwca 2018 r. - 1676 osób.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych