Coraz częściej "idziemy" do urzędu przez internet
Polacy pięć razy częściej niż rok temu wnioskują online o odpisy aktów stanu cywilnego, cztery razy częściej korzystają z e-meldunku, założyli też trzy razy więcej profili zaufanych niż rok temu.
E-usługi to sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet, czyli bez wychodzenia z domu. Wystarczy wejść na portal GOV.pl, zalogować się profilem zaufanym (PZ) i działać. Nie trzeba nigdzie iść, nie trzeba sprawdzać godzin otwarcia – internetowy urząd jest otwarty 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego miesiąca zaglądają do niego miliony Polaków – w listopadzie portal GOV.pl odwiedziło ponad 13,5 miliona osób.
Porównując popularność naszych e-usług rok do roku, bardzo wyraźnie widać, że Polacy coraz chętniej i częściej korzystają z e-administracji. Robili to już w ubiegłym roku, w tym – z oczywistych względów związanych z pandemią – robią to jeszcze częściej. Najlepszym wyznacznikiem popularności e-administracji jest liczba użytkowników profilu zaufanego, a ten ma już 8 582 437 Polaków. Tylko w tym roku przybyło niemal cztery miliony nowych profili zaufanych – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W listopadzie tego roku profil zaufany założyło 291 061 osób. To trzy razy więcej, niż w tym samym czasie rok temu. W listopadzie 2019 r. przybyło 82 462 nowych profili.
W porównaniu z listopadem 2019 r. największy - bo pięciokrotny - wzrost odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. W ciągu ostatniego miesiąca (listopad 2020 r.) skorzystano z niej 25 226 razy. W tym samym czasie, tyle że rok temu – 4745 razy.
Świetnie radzi sobie też e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka. Jest cztery razy bardziej popularna niż rok temu! Dzięki niej w listopadzie tego roku rodzice zgłosili przyjście na świat 15 400 dzieci, rok temu – 3837.
CZYTAJ TEŻ: BĄDŹ CZUJNY! Uważaj na reklamy z celebrytami
Czterokrotny wzrost zanotował też e-meldunek, czyli e-usługi umożliwiające zameldowanie/wymeldowanie się online. Od 1 do 30 listopada tego roku Polacy skorzystali z nich 19 114 razy, w listopadzie 2019 r. – 4656.
Polacy kochają pismo ogólne. To e-usługa, dzięki której możemy załatwić lub zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej. W listopadzie tego roku do urzędów trafiły 143 932 takie pisma, a to oznacza, że dziennie Polacy wysyłali ich niemal 4800! W ubiegłym roku, przez cały listopad, do urzędów trafiło 44 737 elektronicznych pism ogólnych. Szybkie obliczenia i już wiemy, że ta e-usługa zanotowała trzykrotny wzrost.
Dwa razy częściej niż rok temu Polacy przez internet wnioskują też o nowy dokument tożsamości, czyli korzystają z e-usługi Uzyskaj dowód osobisty. W listopadzie tego roku zrobili tak 30 866 razy, rok temu – 13 795.
Dwukrotny wzrost popularności odnotowała także - rekordzistka - e-usługa Historia pojazdu.
_Dzięki niej możemy sprawdzić m.in. czy zarejestrowane w Polsce i za granicą auto nie było kradzione, złomowane, czy nie ma przekręconego licznika. Aby to zrobić potrzebujemy jedynie numeru rejestracyjnego, numeru VIN, datę pierwszej rejestracji i – jeśli sprawdzamy auto zarejestrowane poza Polską - profilu zaufanego – mówi Marek Zagórski.
W listopadzie tego roku Polacy skorzystali z Historii Pojazdu 21 916 399 razy! Rok temu w tym samym czasie – 9 199 954. Na ten wzrost na pewno miało wpływ to, że w kwietniu znacząco poszerzyliśmy bazę danych, z której korzystamy, w tym o możliwość sprawdzenia historii pojazdów zarejestrowanych w Niemczech.
Polscy kierowcy w listopadzie tego roku 57 930 razy sprawdzali też przez internet swoje punkty karne. To o 20 tysięcy więcej niż w tym samym czasie rok temu.
Na portalu GOV.pl można też zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu. Z tej e-usługi od 1 do 30 listopada skorzystano 60 542 razy. To najlepszy miesięczny wynik tej e-usługi w tym roku. Wcześniej także świetnie sobie radziła, np. w lipcu skorzystano z niej 60 331 razy, w październiku – 59 300, a we wrześniu – 59 200.
ZOBACZ
MC/RO
CZYTAJ TEŻ: Polski robot zniszczy COVID-19? Jest bezwględny dla wirusa