Obawiają się o pracę i zapowiadają strajk głodowy
Pracownicy Południowego Zakładu PKP Cargo w Nowym Sączu obawiają się, że stracą pracę po przekształceniach w spółce. Zapowiadają strajk głodowy, o czym poinformowali w
piątek podczas konferencji prasowej.
"Pracownicy nie muszą się bać - są objęci Paktem Gwarancji Pracowniczych, który gwarantuje im średnio 4,5 roku zatrudnienia w PKP Cargo" - powiedział PAP rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski.
Zdaniem związkowców Zakład Południowy z siedzibą w Nowym Sączu ma być połączony z Śląsko-Dąbrowskim Zakładem w Katowicach, i w konsekwencji zlikwidowany.
"Obawiamy się, że 700 osób zostanie zwolnionych. Naszym zdaniem to decyzja polityczna, bo żadne przesłanki ekonomiczne za tym nie przemawiają" - powiedział senator Stanisław Kogut, były przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność". Podczas konferencji prasowej związkowcy mówili, że w latach 2011-2012 Południowy Zakład PKP Cargo został zmodernizowany za kwotę ponad 6 mln zł.
Przewodniczący zakładowej Solidarności Leszek Pajda zapowiedział, że pracownicy rozpoczną strajk głodowy, jeżeli PKP nie wycofa się z planu połączenia spółki. W poniedziałek ma odbyć się komisja zakładowa, po której związkowcy zamierzają dać administracji trzy dni na podjęcie odpowiednich działań.
Rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski powiedział PAP, że PKP nie ma w planach likwidacji zakładu południowego, a połączenie go z innym. "Skierowaliśmy do partnerów społecznych propozycję połączenia kilku zakładów w Polsce, co nie oznacza ich zamknięcia. Wprost przeciwnie - chcemy usprawnić proces przewozowy" - wyjaśnił.
"Pracownicy nie muszą się bać - są objęci Paktem Gwarancji Pracowniczych, który gwarantuje im średnio 4,5 roku zatrudnienia w PKP Cargo. Pakt podpisaliśmy z tymi samymi związkami, które teraz interweniują w sprawie pracowników" - podkreślił Przybylski.
Rzecznik PKP Cargo zaznaczył, że usprawnienie działalności PKP Cargo ma na celu konkurowanie z innymi przewoźnikami, którzy działają w Polsce i wzmocnienie pozycji spółki. Dodał, że w Polsce działa około 50 prywatnych kolei towarowych.
Południowy Zakład Spółki PKP Cargo z siedzibą w Nowym Sączu działa na obszarze województw małopolskiego i podkarpackiego. Zakład zatrudnia ponad 2200 pracowników.
PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Na 31 października planowany jest debiut akcji PKP Cargo na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Właściciel PKP Cargo, czyli PKP SA, chce sprzedać 50 proc. minus jedną akcję spółki PKP Cargo - większościowy pakiet pozostanie więc w rękach PKP.
Wpływy ze sprzedaży akcji trafią do PKP SA. Część - czyli ok. 160 mln zł - ma zostać przeznaczona na wypłatę premii prywatyzacyjnej dla pracowników, reszta natomiast będzie wykorzystana na spłatę części historycznego zadłużenia polskiej kolei.
(PAP)