Śląsk: Na tej trasie nowa organizacja ruchu
Od 14 kwietnia w kolejną fazę wejdą prace na odcinku drogi nr 81 w Katowicach, związane z budową jej bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Miasto sygnalizuje, że czas obowiązywania nowej organizacji ruchu będzie związany m.in. z rozwojem sytuacji epidemicznej.
Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie - z trasą S52 do Cieszyna. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad średni ruch pojazdów w 2015 r. przekraczał na DK 81 między Katowicami i Mikołowem 32 tys. pojazdów w ciągu doby.
Rozpoczęte wiosną 2018 r. zasadnicze roboty wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka drogi nr 81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) ostatnio wiązały się ze zwężeniami zasadniczej trasy, a także jednostronnym wyłączeniem z ruchu odcinka ul. Armii Krajowej, pod którą prowadzono prace kanalizacyjne.
„Od 14 kwietnia wykonawca nadal będzie prowadził prace związane z budową węzła drogowego wzdłuż ul. Armii Krajowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Kościuszki do ul. Małachowskiego, jednak po drugiej stronie jezdni” - wskazała we wtorek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka.
„Wyłączony z ruchu zostanie pas ruchu na kierunku od Piotrowic do Ligoty, przy czym objazd pozostanie na dotychczasowych zasadach. W tym okresie fragment ul. Armii Krajowej będzie nadal jednokierunkowy, a kierowcy jadący od strony Ligoty będą prowadzeni objazdem ul. Małachowskiego. Ruch w kierunku Ligoty utrzymany będzie na ul. Armii Krajowej” - zobrazowała Lipka.
Jak zadeklarowała, wprowadzana organizacja ruchu będzie obowiązywała przez co najmniej cztery tygodnie. „Dokładny termin uzależniony będzie od warunków atmosferycznych oraz rozwoju sytuacji epidemicznej” - zastrzegła rzeczniczka.
Docelowo do III kw. br. całkowicie przebudowany ma zostać odcinek DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.
To jedna z dwóch najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce, łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.
Wykonawcą inwestycji w Piotrowicach, o wartości 73,4 mln zł, jest konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic. Prace w Giszowcu wykonuje natomiast konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł).
PAP/ as/