Informacje

E-commerce / autor: Pixabay.com
E-commerce / autor: Pixabay.com

Chińczycy chętnie korzystają z płatności online

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 maja 2020, 15:30

  • Powiększ tekst

Liczba użytkowników płatności online w Chinach wynosiła w marcu 768 mln, o 168 mln więcej niż pod koniec 2018 roku - podała w poniedziałek państwowa agencja prasowa Xinhua, cytując najnowszy raport Chińskiego Centrum Informacji nt. Internetu (CNNIC).

Oznacza to, że z płatności sieciowych korzysta ok. 85 proc. spośród 904 mln użytkowników internetu w Chinach - wynika z danych CNNIC.

W 2019 roku pozabankowe instytucje płatnicze przeprowadziły 720 mld transakcji, opiewających łącznie na 250 bln juanów (ok. 35,4 bln USD), co oznacza wzrost odpowiednio o 35,7 i 20,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim - przekazała Xinhua.

W ostatnich latach płatności mobilne stały się w Chinach bardzo popularne, zarówno przy zakupach online, jak i w życiu codziennym. Obecnie akceptuje je zdecydowana większość sklepów, taksówek, restauracji, salonów fryzjerskich oraz innych punktów handlowych czy usługowych, szczególnie w dużych miastach.

Komentatorzy zwracają uwagę na rolę mobilnych transakcji bezdotykowych w czasie pandemii koronawirusa. Brak bezpośredniego kontaktu z innymi osobami ani z przekazywaną przez nie gotówką może zmniejszać ryzyko zakażenia patogenem.

Wzrostowi liczby internautów towarzyszy w Chinach zacieśnianie cenzury sieci i kontroli ideologicznej nad obywatelami. W ChRL zablokowany jest m.in. Facebook, Twitter i YouTube, komunikator WhatsApp, a także strony internetowe wielu zagranicznych mediów. Serwisy krajowe są natomiast ściśle kontrolowane przez komunistyczne władze.

Chiny po raz czwarty z rzędu znalazły się na ostatnim miejscu wśród 65 krajów uwzględnionych w rankingu wolności internetu amerykańskiej organizacji pozarządowej Freedom House. W komentarzu do najnowszego zestawienia grupa podkreśliła, że wynik osiągnięty przez ChRL w 2019 roku był najniższy, odkąd ranking jest publikowany.

Czytaj też: Nie zamykaj firmy. Przenieś ją do internetu!

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych