
Promocja polskiej żywności za granicą jest słaba, bo w naszej ambasadzie zajmują się tym 3 osoby, a w niemieckiej 300
Nie ma koordynacji działań promujących polską żywność na rynkach zagranicznych, a fundusze przeznaczane na ten cel są zbyt małe, by można było wypromować rodzime marki - uważają przedstawiciele branży spożywczej, uczestniczący we wtorek w VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Zdaniem dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzeja Gantnera, ministerstwa zajmujące się promocją żywności: rolnictwa, gospodarki czy spraw zagranicznych robią to na różne sposoby, nie uzgadniając wzajemnie swoich działań. "Nikt tak naprawdę nie zastanawia się, jak zbudować trwały międzyresortowy system wspierania polskiego eksportu" - zaznaczył Gantner.
Uważa on, że działania promocyjne naszego kraju są niewystarczające. "W Chinach 300 pracowników ambasady Niemiec zajmuje się problematyką handlu, w polskiej ambasadzie trzy osoby" - argumentował. Jego zdaniem wszystkie resorty powinny się skupić na tym, by polskie firmy mogły się jak najszybciej i po niskich kosztach rozwijać; należałoby zainwestować m.in. w reklamę - dodał. Fundusze promocji artykułów rolno-spożywczych dysponują rocznie ok. 44 mln zł; jest to kwota zdecydowania za mała i za te pieniądze nie da się stworzyć żadnych marek - zauważył.
Sektor gospodarki żywnościowej jest bardzo prężny i - zdaniem Gantnera - należałoby zastanowić się nad powołaniem ministerstwa gospodarki żywnościowej zamiast ministerstwa rolnictwa. "Tkwienie mentalnie w produkcji surowców i rolnictwie jest poważnym błędem" - dodał.
Według prezesa spółki Colian (grupa produkująca słodycze) Jana Kolańskiego, hasło "marka polska" jest pojęciem bardzo ogólnym. Żywność można promować na targach, jednak polskie stoiska powinny być na nich widoczne, skupione w jednym miejscu, wtedy krajowa oferta byłaby inaczej postrzegana. Podał przykład niedawnych targów spożywczych w Anudze (Niemcy), na których polskie firmy były rozlokowane w kilku pawilonach.
Prezes Spolmleku Edward Bajko podzielił obawy, że hasło: promujmy polską żywność jest zbyt ogólne. Nie da się wypromować całej żywności - konsument musi mieć konkretną informację o danym brandzie, a wypromowanie jednego produktu nie oznacza, że cała polska żywność jest dobra. Dodał, że konkretną markę mogą wypromować tylko silne firmy.
(PAP)
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.