Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Sikorski: rząd wyda 8 mln zł na promocję Polski za granicą

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 25 lutego 2014, 17:08

  • Powiększ tekst

Rząd zdecydował o przeznaczeniu 8 mln zł z funduszy przedakcesyjnych na zagraniczną kampanię wizerunkową Polski w związku z przypadającymi w tym roku ważnymi rocznicami - powiedział szef MSZ Radosław Sikorski. Minister zaapelował do Polaków za granicą o udział w wyborach do PE.

W tym roku obchodzone będą trzy rocznice związane z najnowszą historią kraju, tj. 25 lat o obalenia komunizmu (4 czerwca), 15 lat członkostwa w NATO (12 marca) oraz 10 lat członkostwa w Unii Europejskiej (1 maja). Z kolei w dniach 22-25 maja odbędą się w krajach UE wybory do Parlamentu Europejskiego - w Polsce 25 maja.

"Będę chciał przedstawiać Polskę jako kraj, który z sukcesem dokończył swoją transformację, ale też będziemy zabiegali, aby ta kampania skłaniała naszych rodaków w krajach Unii Europejskiej do wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego" - powiedział Sikorski na wspólnej z szefem rządu Donaldem Tuskiem konferencji prasowanej po wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Według szefa dyplomacji to bardzo ważne, aby Polacy żyjący poza granicami kraju wzmacniali swoją pozycję polityczną w krajach zamieszkania. "Apeluję, aby się rejestrować i głosować w wyborach do PE" - powiedział Sikorski.

W komunikacie po posiedzeniu rządu podkreślono, że trzy tegoroczne rocznice to doskonała okazja do podjęcia działań promujących kraj poprzez pokazanie zagranicznej opinii publicznej dorobku w wielu dziedzinach życia.

"Sukces polskiej transformacji to demokratyzacja życia politycznego, rozwinięta gospodarka, nowoczesne struktury państwowe, rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Polska znajduje się w gronie państw rozwiniętych, demokratycznych, otwartych na współpracę z sąsiadami. Jej międzynarodowy status potwierdzają znaczące staże w najważniejszych organizacjach międzynarodowych" - napisano w komunikacie.

Jak podkreślono, przeprowadzenie szeroko zakrojonej i skoordynowanej kampanii wizerunkowej Polski wymaga współpracy wielu różnych instytucji oraz nakładów finansowych. "Istotne znaczenie będzie miała koordynacja inicjatyw rządowych i partnerów społecznych. Rada Promocji Polski, organ opiniodawczo-doradczy rządu, podjęła decyzję o wspólnym przygotowaniu kampanii wizerunkowej Polski w 2014 r. Zagwarantuje to spójność przedsięwzięć i właściwe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na tę kampanię" - czytamy w komunikacie.

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął też założenia polskiej polityki zagranicznej w 2014 roku. "Z satysfakcją chcę stwierdzić, że w świetle wydarzeń na Ukrainie nie musiałem ich poprawiać, bo to, co się dzieje na Ukrainie, powrót Ukrainy na ścieżkę integracji z UE, jest realizacją tych założeń" - powiedział Sikorski.

Jak zaznaczył, MSZ na bieżąco śledzi bieg wydarzeń w Kijowie, a on sam jest w stałym - "z godziny, na godzinę" - kontakcie z głównymi graczami procesu politycznego w Kijowie.

Sikorski poinformował ponadto, że Rada Ministrów zgodziła się, aby minister spraw zagranicznych mógł powierzać gospodarkę budżetową placówek "sobie nawzajem". Jak tłumaczył, będzie to oznaczało, że jeśli w danym kraju jest ambasada lub konsulat lub Instytut Polski czy ambasada wielostronna, to te wszystkie placówki będą mogły mieć wspólną księgowość.

Szef MSZ podkreślił, że takie rozwiązanie pozwoli na racjonalizację zatrudnienia i przeznaczenie środków podatnika "na amunicję dyplomacji, a nie na jej ogon".

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych