
Asfalt goni stal - ceny mocno rosną
Asfalt goni stal - ceny mocno rosną. Coraz wyższe są też oferty wykonawców, np. drogowych - pisze w poniedziałek „Puls Biznesu”
Gazeta zauważa, że początek roku przyniósł stabilizację na rynku stali, jednak ostatnio znowu zaczęły się spore podwyżki.
„To efekt zwiększenia popytu w Chinach. Wysokie ceny surowców do produkcji stali skutkują wysokimi cenami wyrobów gotowych, także w Polsce” – mówi cytowany przez „PB” Krzysztof Zoła, członek zarządu Cognoru (branża hutnicza).
Według gazety w ślad za stalą podążają ceny asfaltu. „Przez większość ubiegłego roku w płockim zakładzie Orlenu kosztował on około 1,3 tys. zł za tonę, a obecnie kosztuje już blisko 1,7 tys. zł za tonę” - podaje „PB”.
Przyczyn podwyżek jest kilka. „Istnieje dość silna korelacja między cenami asfaltu i ropy naftowej, z której asfalt powstaje. W ostatnich miesiącach ceny ropy odnotowały ponad dwukrotny wzrost, odbijając się od dna z drugiego kwartału 2020 r. Słaby złoty zwiększa koszt importu ropy rozliczanej w dolarze amerykańskim. Na rynku utrzymuje się również wysoki popyt na asfalt, ponieważ inwestycje drogowe nie wyhamowały pomimo trudnej sytuacji epidemicznej” – wylicza w rozmowie z „PB” Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB).
Czytaj też: W ORLEN Asfalt powstaje ekologiczny asfalt do budowy dróg
PAP/KG