Pięciozłotówka „Brama Żuraw w Gdańsku" trafiła do portfeli
Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu monetę okolicznościową z serii „Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku”. Rewers monety przedstawia Bramę Żuraw widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska w postaci dwóch krzyży i korony. Seria „Odkryj Polskę” pokazuje, że NBP dba także o obieg gotówki w postaci monet
Czytaj też: NBP: Gotówka najczęściej wybieraną metodą płatności
Narodowy Bank Polski informuje o wprowadzeniu do obiegu monety okolicznościowej o nominale 5 zł z serii „Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku”. NBP emisję serii „Odkryj Polskę” rozpoczął w 2014 r. Ma ona przybliżać miejsca i zdarzenia ważne dla naszego kraju. Monety emitowane w tej serii mają parametry techniczne standardowych monet obiegowych o nominale 5 zł. Moneta „Brama Żuraw w Gdańsku” jest trzynastym tematem w serii.
Rewers monety przedstawia Bramę Żuraw widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska w postaci dwóch krzyży i korony.
Na swojej stronie internetowej nbp.pl bank informuje o historii Gdańska i samego Żurawia. Czytamy m.in., że Gdańsk od początku swego istnienia rozwijał się gospodarczo dzięki morskiej i rzecznej wymianie handlowej. […] Dokumenty archiwalne potwierdzają istnienie w 1363 r. w ciągu wschodnich murów miejskich umocnionej drewnianej bramy, która spłonęła w 1442 r. W 1444 r. zbudowano w tym samym miejscu murowaną budowlę w stylu flamandzkim, pełniącą funkcję dźwigu portowego. Nazwa tej bramy pochodzi od blaszanego wiatrowskazu w kształcie żurawia, umieszczonego na jej szczycie.
W XVIII w. Żuraw przestał pełnić funkcję dźwigu portowego, ale był jeszcze wykorzystywany do stawiania masztów na statkach wiślanych ruszających w powrotny rejs w górę Wisły. Potem służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym oraz do remontów śrub i sterów okrętowych. W XIX w. gdański port intensywnie rozbudowywał się w nowym miejscu i Żuraw przestał być potrzebny – informuje nbp.pl.
Podczas działań wojennych w 1945 r. spłonęła drewniana konstrukcja Żurawia, a ceglane baszty uległy zniszczeniu w 40%. Mury bramy odbudowano w latach 1957–1959, a drewnianą konstrukcję dźwigu zrekonstruowano w latach 1963–1965. Od 1977 r. zabytek jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Gdański Żuraw jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy – przybliża historię obiektu ks. prof. dr hab. Wojciech Zawadzki.
Więcej informacji: https://www.nbp.pl/banknoty_i_monety/monety_okolicznosciowe/2021/2021_09___brama_zuraw_pl.pdf
Czytaj też: https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/banknoty_i_monety/monety_okolicznosciowe/2020.html#m17
nbp.pl/mt