Google z grzywną 220 mln euro za reklamę internetową
Francuski urząd ds. konkurencji poinformował w poniedziałek, że ukarał firmę Google grzywną w wysokości 220 mln euro za faworyzowanie jej własnych usług w sektorze reklamy internetowej
Google „nie zakwestionował faktów”, a grzywna została nałożona w ramach postępowania ugodowego z amerykańskim gigantem - poinformował w oświadczeniu urząd ds. konkurencji.
Urząd zauważył, że Google przyznał preferencyjne traktowanie swoim zastrzeżonym technologiom oferowanym pod marką Google Ad Manager – podano w oświadczeniu. - Praktyki, o których mowa, są szczególnie poważne, ponieważ ukarały konkurentów Google’a na rynku SSP (platformy, na których wydawcy sprzedają swoje powierzchnie reklamowe - PAP) oraz wydawców portali i aplikacji mobilnych”, w tym zwłaszcza wydawców prasy.
Poza sankcją finansową Google zaoferował zobowiązania mające na celu rozwiązanie problemów wskazanych w dochodzeniu francuskiego urzędu antymonopolowego - podaje agencja AFP.
Google oświadczył w poniedziałek, że po decyzji francuskiego urzędu będzie testować zmiany w swoich szeroko stosowanych usługach reklamowych online w najbliższych miesiącach. Firma poinformowała również, że planuje wprowadzić te zmiany „na szerszą skalę, w tym niektóre globalnie” - podał Reuters.
To przełomowa decyzja”, ponieważ „jest to pierwsza na świecie decyzja dotycząca zbadania złożonych algorytmicznych procesów sprzedażowych, dzięki którym działa reklama internetowa display (wyświetlana np. w formie bannerów reklamowych na stronach internetowych lub okienek pop-up - PAP) – podkreśliła na konferencji prasowej prezes urzędu Isabelle de Silva.
Alphabet, firma macierzysta Google, osiągnęła w pierwszym kwartale br. 55,31 mld USD przychodów, głównie dzięki reklamie online. W kilku krajach firma toczy procesy sądowe z zakresu prawa konkurencji.
Czytaj też: Giganci technologiczni na potęgę zaniżają podatki
PAP/KG