Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

W 2012 r. spadła sprzedaż broni na świecie, w Rosji mocno wzrosła

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 31 stycznia 2014, 12:56

  • Powiększ tekst

O blisko 30 proc. wzrosła w 2012 r. sprzedaż rosyjskiej broni, choć w tym samym czasie na świecie sprzedaż uzbrojenia i usług wojskowych spadała już drugi rok z rzędu - wynika z danych przedstawionych w piątek przez szwedzki think tank SIPRI.

Obroty prywatnych koncernów zbrojeniowych w USA, Kanadzie i większości państw zachodnioeuropejskich spadły w 2012 roku, tymczasem firmy rosyjskie odnotowały w tym czasie wzrost sprzedaży o 28 proc. - poinformował Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (SIPRI). Raport nie obejmuje Chin ze względu na ograniczony dostęp do informacji.

Duży wzrost sprzedaży broni w Rosji, imponujący zwłaszcza w porównaniu z zapaścią na rynkach w innych częściach świata, to w dużej mierze zasługa dużych zamówień składanych w ramach państwowego programu modernizacji uzbrojenia na lata 2011-2020.

"Rosyjski sektor zbrojeniowy stopniowo wychodzi z ruin sowieckiego przemysłu. Mimo to wciąż zmaga się z przestarzałym sprzętem, nieefektywną organizacją i rozpowszechnioną korupcją. (Te czynniki) będą w dalszym ciągu ograniczały zdolność Rosji do konkurowania pod względem technologicznym z Zachodem"

- ocenił ekspert SIPRI Sam Perlo-Freeman.

- Choć szwedzki think tank nie śledzi tras dostaw rosyjskiej broni, to w przeważającej mierze trafia ona do Azji

- powiedział Perlo-Freeman. Z danych SIPRI wynika, że Rosja jest największym dostawcą broni do Indii (w latach 2008-2012 największego światowego importera broni). Inne kierunki dostaw to Chiny i Wenezuela, a także - w stosunkowo niewielkim stopniu - Syria, gdzie od blisko trzech lat trwa wojna domowa.

Wartość broni sprzedanej w 2012 roku przez 100 największych światowych producentów wyniosła 395 mld dolarów. To realnie o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Duży wpływ na zmniejszenie sprzedaży miało wycofanie amerykańskich wojsk z Iraku pod koniec 2011 roku.

Na producentów broni z USA przypadło 58 proc. całości sprzedaży 100 największych firm zbrojeniowych, na koncerny zachodnioeuropejskie - 28 proc.

W 2011 roku sprzedaż broni na świecie spadła o 6,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo niezadowalających dla branży wyników w ostatnich dwóch latach należy pamiętać, że od 2003 roku sprzedaż uzbrojenia wzrosła o blisko 30 proc.

 

(PAP), on

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych