Informacje

Wojska rosyjskie / autor: PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV
Wojska rosyjskie / autor: PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV

INWAZJA NA UKRAINĘ

Dochody z ropy i gazu pomogły Rosji zwiększyć wydatki na wojsko

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 kwietnia 2022, 15:10

  • Powiększ tekst

Wysokie dochody ze sprzedaży ropy i gazu pomogły Rosji zwiększyć w 2021 roku wydatki na wojsko o 2,9 proc. do 65,9 mld dolarów. Umożliwiło to armii rosyjskiej wzmocnienie obecności przy granicy z Ukrainą - stwierdza Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (SIPRI).

W opublikowanym w poniedziałek raporcie SIPRI podkreśla, że wydatki wojskowe Rosji w 2021 roku osiągnęły 4,1 proc. PKB i wzrosły trzeci rok z rzędu. W budżecie Federacji Rosyjskiej pozycja „obrona narodowa”, obejmująca koszty operacyjne oraz zakup uzbrojenia, została zrewidowana w górę o 14 proc. do 48,4 mld dolarów.

Jednocześnie rosyjskie nakłady na obronność spadły w latach 2016-19 w związku z niskimi cenami energii oraz sankcjami wprowadzonymi po aneksji Krymu w 2014 roku” - podkreśla analityk SIPRI Lucie Beraud-Sudreau.

Sztokholmski instytut szacuje, że wydatki Ukrainy na wojsko wzrosły po 2014 roku o 72 pkt proc., a względem 2012 roku o 142 pkt proc. Jednak ten trend został wyhamowany w ubiegłym roku, gdy nakłady na zbrojenia spadły o 8,5 pkt. proc. do 5,9 mld dolarów, stanowiąc 3,2 proc. PKB.

SIPRI ocenia, że globalnie w 2021 roku wydatki państw na wojsko osiągnęły rekordowy poziom 2113 mld dolarów i były wyższe o 0,7 proc. względem 2020 roku, mimo problemów gospodarczych wynikających z pandemii. W ubiegłym roku najwięcej na zbrojenia wydały USA oraz Chiny, oba kraje odpowiadają za 52 proc. wydatków wojskowych na świecie.

Czytaj też: Porażające straty Rosjan! Oto najnowszy raport

PAP/kp

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.