Informacje

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł, www.freeimages.com/Biscione
W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł, www.freeimages.com/Biscione

Jak wydać na polskie drogi 155 mld zł? Chcesz zabrać głos, to się spiesz...

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 28 grudnia 2014
  • 10:29
  • 2
  • Tagi: autostrada droga ekspresowa drogi finanse infrastruktura drogowa prawo remont środki unijne
  • Powiększ tekst

Projekt ws. programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 trafił do konsultacji publicznych - poinformował resort infrastruktury i rozwoju. Uwagi do niego można zgłaszać do 30 stycznia 2015 r. (w połowie stycznia w resorcie odbędzie się konferencja konsultacyjna w sprawie projektu).

Wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz zapowiedział w Sejmie w połowie grudnia, że rząd powinien przyjąć projekt budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2015 r. Głównym jego celem - jak podkreślają jego autorzy - jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych. Odcinki dróg, które już są budowane lub planowane, będą uzupełnione o kolejne. Jak podkreślało wcześniej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, chodzi o "tworzenie pełnych ciągów przede wszystkim dróg ekspresowych i w niewielkim zakresie autostrad". Projekt zakłada też budowę obwodnic, które - zdaniem jego autorów - mają poprawić "bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz płynność ruchu w ośrodkach miejskich poprzez odciążenie miast od ruchu tranzytowego". Przewiduje on budowę 35 obwodnic w ciągach dróg krajowych.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 – Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

"To oczywiście nie jest ostateczny kształt listy (przedsięwzięć). Upłynął już, wyznaczony dla resortów, termin do przekazywania swoich stanowisk. Kolejnym etapem jest strategiczna ocena oddziaływania (inwestycji drogowych) na środowisko oraz konsultacje publiczne projektu. Dopiero później ten dokument zostanie przyjęty przez Radę Ministrów w formie uchwały" - tłumaczył tuż przed świętami wiceminister infrastruktury i rozwoju.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określił wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Ocenia się, że w Polsce blisko 34 proc. dróg krajowych wymaga remontów lub przebudowy.

PAP, sek

Komentarze