Będzie szybciej i wygodniej. Unia dofinansuje ważne projekty kolejowe, drogowe i morskie
Skrócenie czasu podróży pociągiem, modernizacje peronów, a także projekt połączenia lądowo-morskiego Polska-Szwecja - to niektóre inwestycje, które otrzymały 8 mld 192 tys. zł dofinansowania z UE w ramach instrumentu "Łącząc Europę".
W poniedziałek w Warszawie podpisano 9 umów na dofinansowanie z UE projektów drogowych, kolejowych i morskich. Wartość całkowita projektów to 11 mld 698 mln zł, kwota dofinansowania wyniesie ponad 8 mld 192 tys. zł.
Umowy dotyczą siedmiu projektów kolejowych, jednego drogowego i jednego morskiego. Pieniądze pochodzą z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF). CEF wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.
"Są to pierwsze projekty, które rozpoczynają cały ciąg działań, jeżeli chodzi o modernizację polskiej infrastruktury transportowej, gdzie głównym beneficjentem będzie polska infrastruktura kolejowa" - powiedział p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.
Gorgol dodał, że podpisane w poniedziałek umowy na dofinansowanie dotyczą kluczowych korytarzy transportowych w Polsce, jak i w całej UE. "Realizacja tych projektów przyczyni się do skrócenia czasu podróży, polepszenia jej komfortu" - podkreślił.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik mówił, że "jest to bardzo ważny dzień dla transportu". "Jestem przekonany, że zgodnie z programem CEF inwestycje te zakończą się do 2020 r." - powiedział Słowik.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po kilku latach Port Świnoujście będzie się mógł cieszyć inwestycją ze środków unijnych"- dodał wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.
Projekty, które zostaną dofinansowane, dotyczą prac na linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań (wartość inwestycji to 2,25 mld zł, z czego z UE 1,85 mld zł). Efektem inwestycji ma być umożliwienie poruszania się pociągów osobowych z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 min. Modernizacja obejmie 72 km torów, sieci trakcyjnych i wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Kolejna inwestycja to prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie (2,25 mld zł, z czego z UE - 1,85 mld zł). Na odnowionych torach 118-kilometrowego odcinka prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Modernizacja obejmie pełną wymianę torów. Przebudowane zostaną m.in. wszystkie wiadukty i mosty, urządzenia sterowania ruchem.
Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań (2,6 mld zł, w tym z UE 1,9 mld zł) obejmą modernizację 230 km torów, 10 stacji i przystanków. Modernizacja trasy Sochaczew - Swarzędz, kluczowej części magistrali, ma pozwolić na przejazd 500 pociągów na dobę - czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Oprócz przebudowy torów prace obejmą m.in. modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód.
Dofinansowane mają być też prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne (1 mld zł, w tym z UE 787 mln zł). Dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h, skróci się czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Modernizacja obejmuje też przystosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem wszystkich peronów na przystankach i stacjach.
Dofinansowany z CEF projekt na linii kolejowej Warszawa Włochy - Grodzisk Maz. (350 mln zł, w tym z UE 261 mln zł) jest jednym z etapów przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Po zakończeniu prac wzrosnąć ma prędkość pociągów pasażerskich z 90 do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstanie nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości.
Kolejnym dofinansowanym z CEF projektem są prace na linii obwodowej w Warszawie na odcinku Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska (341,3 mln zł, w tym z UE 290,1 mln zł). Rozbudowana zostanie m.in. stacja Warszawa Gdańska.
Dofinansowane mają być prace związane z poprawą bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów na poziomie szyn oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych (17,51 mln zł, w tym z UE 14,9 mln zł).
Unijne wsparcie otrzymał też projekt budowy drogi S61 Szczuczyn - Budzisko (3,43 mld zł, z czego z UE 1,75 mld zł). Dzięki inwestycji, realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, powstanie ponad 107 km drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn - Budzisko (tj. do przejścia granicznego z Litwą).
Wsparcie otrzymał także projekt zrównoważonego połączenia morsko-lądowego Polska-Szwecja Świnoujście-Trelleborg, opartego o ulepszoną infrastrukturę i rozwój transportu intermodalnego (126,18 mln zł, w tym z UE 94,96 mln zł). Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz gminą Trelleborg.
Polska część projektu obejmuje przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. Zostaną wybudowane trzy place postojowe, które zostaną połączone estakadą stanowiącą równocześnie drugi wjazd na teren terminala. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, przebudowana galeria pasażerska oraz zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy i cztery ciągniki siodłowe.
PAP, sek