Takiego ruchu w salonach samochodowych nie było od dawna
Sprzedaż nowych samochodów osobowych jest w dobrej formie. Europejczycy w pierwszym półroczu 2016 kupili ponad 7,8 mln osobówek, czyli o 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Dużo większy ruch widać także w polskich salonach.
Od stycznia do czerwca Polacy kupili niemal 211 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 18,5 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. Zebrane dane oraz dobre nastroje konsumenckie wskazują, że branża motoryzacyjna w Polsce może wypracować lepszy niż zakładany na początku roku wynik. Liczba 405-410 tys. nowych rejestracji w całym 2016 roku (co dałoby około 15-proc. wzrost), jest całkiem realna.
Zarówno europejski, jak i krajowy rynek sprzedaży nowych osobówek odbudowuje się i notuje comiesięczne wzrosty. Po tym jak swoją prognozę dotyczącą wzrostu rejestracji samochodów osobowych skorygowało w górę Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów, można spodziewać się, że dynamika sprzedaży na polskim rynku w całym roku będzie wyższa niż wydawało się jeszcze sześć miesięcy temu. 2016 rok może przynieść wzrost na poziomie nawet 15 proc. rok do roku, co dałoby wynik powyżej 400 tys. sztuk. To świetny rezultat, ale ciągle za niski jak na Polskę. Na przykład w Hiszpanii, która pod względem wielkości i liczby ludności jest podobna do naszego kraju, w ubiegłym roku sprzedano milion aut.
Choć w grupie nabywców nowych aut dominują firmy i z pewnością ta sytuacja nie zmieni się szybko, bo dobra koniunktura i kondycja przedsiębiorstw nakręcają zakupy flotowe, to można spodziewać się, że coraz więcej konsumentów będzie kupować w salonach. Co prawda większość z nich nadal wybiera samochody używane i tutaj także odnotowujemy comiesięczne rekordy, to jednak ogólny klimat, na który składa się m.in. spadek bezrobocia, podwyżki wynagrodzeń i wprowadzane zmiany, jak na przykład program 500+, mają szansę pozytywnie przełożyć się na zakupy nowego samochodu.
Kupują Polacy…
W ciągu sześciu miesięcy tego roku, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polacy zarejestrowali 210 728 nowych samochodów osobowych. Wynik jest aż o 18,5 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeśli spojrzeć na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w naszym kraju, to zobaczymy, że aż 65,7 proc. to firmy, a tylko 34,3 proc. nabywców to klienci indywidualni.
Najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w minionym roku w Polsce była Skoda. Drugą pozycję zajęła Toyota, wyprzedzając Volkswagena, który uplasował się na trzecim miejscu. W ogólnym rankingu modeli na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Skoda Fabia, na trzecim zaś Opel Astra.
… i Europejczycy
Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W pierwszej części roku Europejczycy kupili ponad 7,8 mln nowych osobówek (+9,4 proc. r/r). Ożywienie w europejskich salonach trwa już nieprzerwanie 34 miesiące i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowane także w drugiej części roku. W pierwszym półroczu wzrosty zanotowały wszystkie najważniejsze rynki europejskie takie jak Niemcy (+7,1 proc.), Włochy (+19,2 proc.), Hiszpania (+12,5 proc.) i Wielka Brytania (+3,2 proc.). W Unii Europejskiej najchętniej kupowaną marką od stycznia do czerwca tego roku pozostał Volkswagen, który zanotował minimalny wzrost (+0,8 proc.).
Paweł Gos, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji, prezes zarządu Exact Systems